Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Metalen bruggetjes over een hekje in het bos: welke dieren laat het door en welke houdt het tegen?

Tijdens een wandeling in de bossen bij de Hatertse Vennen zag ik een lang stuk bos dat was afgezet door een afscheiding van een soort rubber van zo'n 40cm hoog. Om de ongeveer 20 meter was een soort metalen bruggetje over die afzetting heen, ik stel me zo voor dat er dieren over naar boven kunnen klimmen en naar beneden kunnen glijden.
Mijn vraag: welke dieren kunnen hier overheen? En/of welke worden ermee tegengehouden?

een maand geleden
624

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De kunststof schermen bij de vennen zijn faunaschermen. Ze zijn daar geplaatst om de Marmerkreeft tegen te houden. Dat is een invasieve soort die zich snel kan voortplanten en een bedreiging vormt voor de amfibieën die van nature in de Hatertse en Overasseltse vennen leven.

De kreeften kunnen niet via de bruggetjes over het scherm klimmen, ze verplaatsen zich langs het scherm tot ze ergens in een ingegraven emmer vallen. Medewerkers van Staatsbosbeheer halen ze daar dan weer uit om ze uit het gebied te verwijderen.

Andere amfibieën, reptielen en kleine zoogdieren kunnen via de bruggetjes over het scherm klimmen. Ook zij zullen af en toe per ongeluk in een ingegraven emmer terechtkomen, maar zij worden dan gewoon bij het scherm weer losgelaten.
(Lees meer...)
een maand geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding