Idealiter moeten modderbaden tweemaal zo groot zijn als het aantal varkens, geschikt voor zowel gezamenlijk zoelen (inclusief de onderdanige dieren) als voor het individueel zoelen. Gemakkelijke toegang voor alle dieren is belangrijk en kan bijv. verkregen worden door een centrale locatie voor de modderpoel. Het modderbad is bij voorkeur niet te diep en heeft in elk geval een gedeelte waar modder en water niet verder reiken dan tot het ellebooggewricht. Varkens moeten hun gehoorgangen boven het water/modderoppervlak kunnen houden. Om water in het modderbad te houden, kunnen modderbaden het beste liggen op laaggelegen, natte delen van het varkensverblijf.
Natuurlijke modderbaden leggen varkens zelf aan in gebieden met vochtige aarde. Het zijn kuilen gevuld met modder, maar ook met water. Ze worden gemaakt door het luieren, rollen en wroeten van de varkens. Modderbaden moeten eruit zien als een vijver en niet slechts dikke modder bevatten. Modder is beter dan water voor het geven van verkoeling. Een ideale modderpoel moet een dikke laag modder op het lichaam achterlaten wanneer het heel warm is.
een jaar geleden
crispy
een jaar geleden
en hoe maak je dat dan?
fremar
een jaar geleden
kleine graafmachine of als je er zin in hebt met de spade