Hoe voorkom ik slakken bij mijn egelvoer?

Hallo, ik heb sinds een aantal dagen een egel in de tuin zitten. Gisteren heb ik een voerbakje met kattenbrokjes en water in de tuin geplaatst als extra’s. Ik zag vannacht dat er naaktslakken in waren gaan zitten. Hoe kan ik het beste voorkomen dat er naaktslakken in het voer en water gaan zitten?

een jaar geleden
2K
crispy
een jaar geleden
Die egel heeft geen extra voer nodig. Als je dat voer niet klaar zet, komen er ook geen naaktslakken in.
TurfGraver
een jaar geleden
Egels lusten ook graag slakken. :)
Rieneke1
een jaar geleden
@crispy, het gaat niet goed met de egel, en afhankelijk van de omstandigheden hebben egels vaak wel degelijk onze hulp nodig. Denk aan de lange droge periode die we niet achter de rug hebben waarbij het moeilijk was nog een worm of insekt te vinden. Denk aan de vele, vele totaal betegelde tuinen. @Turfgraver huisjesslakken ja, naaktslakken zijn ze niet gek op.
SingingCoyote13
een jaar geleden
ik wil wel een vriendelijke waarschuwing geven : kijk uit met egels, want deze zitten vaak o.n.d.e.r de vlooien. ik had als kind ooit een egeltje binnen-huis meegenomen, na amper een kwartier zat alles onder de vlooien, inclusief de hond en wijzelf. daarna moest het huis letterlijk ontsmet worden. ook al vinden dierenvlooien mensen niet lekker, vaak proberen ze het wel even uit en dat voel je ook vooral als het er veel zijn.
TurfGraver
een jaar geleden
Ze hebben voorkeur maar naaktslakken eten ze (nu) ook wel hoor.
Rieneke1
een jaar geleden
@SingingCoyote13 Als je het als kind hebt binnengehaald zal dat overdag zijn geweest. Een egel die overdag rondloopt is vaak niet in orde, en kan dan idd overmatig veel vlooien hebben. In z'n algemeenheid loopt het wel los met die vlooien.
Carlala
een jaar geleden
Ontzettend fijn dat je de egels wil helpen met bijvoeren Lieske. Het is helaas door veel factoren hard nodig. Ook wij voeren bij met voedzaam en makkelijk verteerbare kitten brokjes en hebben een kleine nachtcamera staan om te zien wie ervan komt snoepen. Mocht je een overdekte voederplaats maken (van een plastic (curver)box met pvc-bocht of een omgekeerd houten kratje) dan zou je op de in-en uitgang een rand (zelfklevend) klittenband kunnen doen. Een hindernis waar naaktslakken niet graag overheen te kruipen. Succes! Er zijn egelvrienden/-informatie te vinden via facebook groepen.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Een kleine verhoging kan misschien schelen. Heb zelf m'n egelhuis op twee tegels staan die verspringen dus een klein trappetje en hij maakt er zeker gebruik van. Verder houden slakken niet van bepaalde materialen, zoals boomschors.
Een apart voederhuisje kan ook een idee zijn. Als je de opening niet helemaal naar beneden laat doorlopen, komen de slakken er ook minder gauw in.
Verder kan een egelopvang misschien nog tips geven.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Kom nu net een slakkenbarrière van wol tegen.
https://www.manufactum.nl/slakkenbarriere-schapenwol-a68562/?gclid=Cj0KCQjw6_CYBhDjARIsABnuSzo6iwJKcROYwCVutOaTEGVWsDxuf8w9woxsuk88jMwA-TRbwo7IjCcaAnSqEALw_wcB

Antwoorden (1)

Je zou een voederhuisje kunnen overwegen: een plastic box met daarin, iets boven de grond, een pvc-pijp met bocht. Dit is sowieso catproof, maar ook naaktslakken zullen er alleen via een omweg in kunnen komen en zullen zo dus minder overlast geven. Kijk bijvoorbeeld eens op de facebookgroep Egelhuisjes.
een jaar geleden