Zijn er katten die het uithoudingsvermogen hebben van een hond als het op rennen aankomt?

ik heb wel eens gehoord dat als het op lange afstanden rennen aankomt dat honden, paarden, en zelfs mensen een aardige langen afstand kunnen rennen.
En dat katten eigenlijk geen lange afstandslopers zijn maar sprinters.
Of zijn er wel katten soorten die lang kunnen rennen die niet onder doen voor een hond?

3 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb een keer een kat achter een konijn aan zien rennen. Konijn was iets sneller, maar kat probeerde vol te houden. De kat gaf echter na minder dan een minuut op, compleet buiten adem, terwijl het konijn vrolijk doorhupte. De enige keer dat ik een kat heb zien hijgen ; )

Antwoorden (2)

Nee, katten zijn geen lange afstandslopers: hun borstkas is in verhouding klein, en hart en longen hebben niet de capaciteit het vol te houden op lange stukken hardlopen.
Op de sprint, en ook qua lenigheid, verslaan ze met gemak iedere hond van gelijke grootte.
Ze jagen ook niet door achter hun prooi aan te rennen, maar door deze te besluipen en te verrassen.
3 jaar geleden
Cheetah's zijn katachtigen en behoren tot de snelste dieren op aarden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Er is ook nergens gezegd dat ze niet snel zouden zijn. Ze houden het alleen niet lang vol: ze moeten het hebben van de sprint. Dit is dus geen antwoord op de vraag.