Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er katten die het uithoudingsvermogen hebben van een hond als het op rennen aankomt?

ik heb wel eens gehoord dat als het op lange afstanden rennen aankomt dat honden, paarden, en zelfs mensen een aardige langen afstand kunnen rennen.
En dat katten eigenlijk geen lange afstandslopers zijn maar sprinters.
Of zijn er wel katten soorten die lang kunnen rennen die niet onder doen voor een hond?

3 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb een keer een kat achter een konijn aan zien rennen. Konijn was iets sneller, maar kat probeerde vol te houden. De kat gaf echter na minder dan een minuut op, compleet buiten adem, terwijl het konijn vrolijk doorhupte. De enige keer dat ik een kat heb zien hijgen ; )

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee, katten zijn geen lange afstandslopers: hun borstkas is in verhouding klein, en hart en longen hebben niet de capaciteit het vol te houden op lange stukken hardlopen.
Op de sprint, en ook qua lenigheid, verslaan ze met gemak iedere hond van gelijke grootte.
Ze jagen ook niet door achter hun prooi aan te rennen, maar door deze te besluipen en te verrassen.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Cheetah's zijn katachtigen en behoren tot de snelste dieren op aarden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Er is ook nergens gezegd dat ze niet snel zouden zijn. Ze houden het alleen niet lang vol: ze moeten het hebben van de sprint. Dit is dus geen antwoord op de vraag.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding