Waarom heet Camel (sigaretten) Camel en niet Dromedary?

Aangezien op de afbeelding een dromedaris staat en geen kameel?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
32K

Het beste antwoord

Een dromedaris is een eenbultige kameel...

...De dromedaris of éénbultige kameel (Camelus dromedarius) is een grote kameelachtige, die tegenwoordig enkel in gedomesticeerde vorm kan worden aangetroffen. De dromedaris wordt regelmatig gebruikt als last- en rijdier in woestijngebieden. Hij is zeer nauw verwant met de kameel. De twee kunnen onderling kruisen. Een kruising tussen een dromedaris en een kameel wordt hybridekameel genoemd...

Verwarring tussen dromedaris en kameel kan ontstaan doordat het Hebreeuwse woord voor dromedaris, gâmâl, in verbasterde vorm (kamêlos) werd geïntroduceerd in het Grieks, terwijl er al een andere naam was (dromas). Dezelfde twee namen werden toegepast toen de kameel bekend werd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maakt toch niet uit? ...'t is toch geen wedstrijd...

Andere antwoorden (5)

Volgens mij hebben ze eerst de naam Camel verzonnen en daarna een goedkope tekenaar ingehuurd die niet precies wist hoe ene kameel eruit ziet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een dromedaris is ook een kameel. Alleen dan eentje met maar één bult.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gerucht gaat dat de naam Camel al was bedacht en vastgelegd.
Toen er een beeldmerk gemaakt moest worden heeft men uren gezocht naar een Kameel, alleen was die toen nog niet in zo'n beetje elke dierentuin te bewonderen.
(Bovendien waren er een stuk minder dierentuinen, mensen gingen kijken naar rondtrekkende voorstellingen zoals een circus).

Uiteindelijk hebben ze bij een rondreizend circus een Dromedaris gevonden en daar maar genoegen mee genomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het Engels bestaat volgens de product manager van Camel geen verschil tussen dromedaris (één bult) en kameel (twee bulten). De Oxford Dictionary denkt hier anders over, maar toch wordt het pakje Camel al tachtig jaar versierd met de beeltenis van de uit het circus afkomstige dromedaris Old Joe.

Sinds de introductie van het merk Camel, in 1913, is de éénbultige Old Joe niet van de verpakking verdwenen. Een poging tot vernieuwing van het design in 1957 stuitte volgens een persbericht al 'op grote weerstand bij de bevolking'. Duizenden brieven zouden de fabrikant zijn bezorgd, met wanhopige smeekbeden van consumenten om toch vooral niets te veranderen aan de afbeelding van het beest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor zover ik weet maken de Engelsen niet echt zo'n onderscheid. Een "camel" in het Engels slaat zowel op de kameel als op de dromedaris.
Verder is het natuurlijk een merknaam, en ligt Camel veel beter in de mond. Voor logo's moet je ook bepaalde dingen in overweging nemen. Op twee bulten zou men bijvoorbeeld tepels kunnen gaan tekenen, wat op één bult weinig betekenis zou hebben.

Zo denk ik er zelf over. Ik weet niet of er een officiële verklaring voor gegeven is.