Omdat ze relatief kort leven (gemiddeld slechts twee tot drie weken) maar wel heel veel te doen hebben: zoeken naar eten, naar een partner, naar een plek om eitjes te leggen, en ondertussen voortdurend op vijanden letten. Dus om zoveel mogelijk de omgeving te kunnen observeren vliegen vlinders niet in een rechte lijn maar in een soort halve rondjes.
Verder is het zo dat de vleugels van een vlinder plat zijn, dus het beestje kan alleen vliegen door te fladderen. Ze hebben een heel complex scala aan aerodynamische mechanismen nodig om vliegkracht te kunnen genereren.