Kan een tijger tam gemaakt worden?

Dat hij gewoon als huisdier meegenomen kan worden? Ben het niet van plan om het doen, gewoon nieuwsgierig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel kan er balsem van gemaakt worden . Ja enkele mensen hebben / hadden een min of meer tamme tijger .
Reddie
12 jaar geleden
@Kapperkort, je kunt hem ook in een tank stoppen.
@iAnswer, een tijger valt niet zomaar een mens aan zolang hij geen honger heeft. Een kat is lui.
Maar anders ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ja op een filmpje is duidelijk te zien dat een dier tam is. Zelfs dompteurs die jarenlang samenleven met hun dieren worden aangevallen, zoek op internet maar isz naar Siegfried & Roy
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had laatst ook hele tamme nootjes van de tijger, en nog lekker ook

Antwoorden (5)

Je kan tijgers tot zekere hoogte tam maken. Maar tijgers blijven altijd jagers en onvoorspelbaar.

Zo zijn er wel eens aanvallen geweest van tamme tijgers die al 10 jaar "leuk" met de baas om gingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk niet dat het mogelijk is een tijger uit het wild weg te vangen en tam te maken.
meer kans maak je als je het beestje verzorgt en ter hand neemt van kleins af aan.
het tijgertje wordt zo gesocialiseerd op mensen, en is min of meer tam te maken.
het blijft een gevaarlijke zaak, want ook een tamme tijger kan, door wat voor oorzaak dan ook, uithalen.
dat heeft bij een tijger toch een grotere impact dan bij onze poekie die voor de verwarming ligt.
12 jaar geleden
Neen.

Net zo min als een kat is een tijger ook niet geheel tam te maken.

Ook een kat blijft haar jaag instinct bezitten en toepassen (vogeltjes, muizen, etc.). zo zal een tijger ook dat instinct blijven behouden en uitvoeren, helaas blijft dat niet bij vogeltjes en muizen maar ook een mens is dan een prooi.

Toegevoegd na 1 dag:
Nog even wat nagezocht.

Het Duitse duo Siegfried & Roy hebben jarenlang met hun dieren samengeleefd als zouden de dieren tam zijn, helaas heeft hun levenswijze Roy bijna met de dood moeten bekopen op 10 oktober 2003.

Hun levenswijze werd door vele bekritiseerd omdat de dompteurs daadwerkelijk met de dieren samenleefde in één gebouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
+4U!
Volgens mij raak je precies het kernpunt. Een hond is tam te maken omdat het een roedeldier is, die een mens accepteert als roedelleider.
Een kat lijkt alleen tam omdat hij ons in zijn huis tolereert uit gemakzucht.
tijgers kan je laten wennen aan je aanwezigheid, maar tam en betrouwbaar zullen ze nooit worden.

ook iemand die alles met tijgers kan doen moet nooit de rug naar ze toedraaien, vallen of wegrennen want dan komt het jachtinstinct heel duidelijk naar boven.

tegen een tijger begin je niets op zo'n moment.

daarbij moet je de lichaamstaal en het gedrag van de tijger kennen, anders is de meest makke tijger een levensgevaarlijk dier en val je vroeg of laat zowiezo ten prooi aan deze XXXL kat.

je kan dus omgaan met tijgers zolang het in hun gedrag past en niet schadelijk is voor de mens. het lijntje tussen het gedrag van de tijger en wat een mens prettig vind is maar heel erg dun en een grens die je enkel door nonverbale communicatie heel makkelijk overgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tijger kan tam gemaakt worden als het vanaf de geboorte bij je is en je hem niet met rauw vlees voert (tenslotte bij jij zelf als baas ook rauw vlees, hij kan jou dan wel eens lekker gaan vinden).

In feite kunnen zelfs honden die vanaf pup zijnde bij jou zijn jou aanvallen om een voor jou onbekende reden, dat kan een "tamme tijger" dus ook.

Moraal van het verhaal.......Ja, een tijger kan net zo tam worden als een hond, maar ook een tijger kan zijn dag wel eens niet hebben, die is alleen vele malen sterker, gemener en gevaarlijker dan een hond!

Toegevoegd na 1 minuut:
Bovendien.....hou ze maar niet als huisdier inderdaad, voor je eigen veiligheid, voor de veiligheid van je omgeving en om te voorkomen dat tijgers hun vrijheid en familie en vrienden kwijtraakt en om uitsterving te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
boeie
een jaar geleden
niet je kan een tijger niet temmen