Kun je zelf bedwantsen bestrijden?

Als ik op internet zoek hoe je van bedwantsen afkomt, lees ik overal dat je een professionele ongediertebestrijder moet inhuren. Ik heb er een paar gevraagd en het is zeer kostbaar en zonder garantie op succes. Ik kan bijna niet geloven dat we deze kleine beestjes niet zelf met een of andere spuitbus kunnen verdrijven. Ik weet dat ze zich verstoppen achter plinten en zo, maar dan nog. Heeft iemand ervaringen of tips? Van harte welkom!

5 maanden geleden
in: Insecten
TurfGraver
5 maanden geleden
Dat professionals al geen garantie geven geeft wel aan hoe moeilijk het is.
Inekez1
5 maanden geleden
2 seconden googlen levert deze website met stappenplan om zelf een poging te wagen. Hoe succesvol dat is, hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel beestjes er zijn, hoe lang al en vooral: waar kunnen ze allemaal achter en onder en in zitten? Hoe kleiner je woont en minder spullen je in huis hebt, hoe makkelijker het is om er vanaf te komen. https://bedwantsenbestrijden.com/bedwantsen/bedwantsen-bestrijden

Antwoorden (1)

Tips om zelf bedwantsen te bestrijden:
Was je beddengoed grondig. Verplaats het beddengoed van de kamer naar de wasmachine in een afgesloten zak, om verdere verspreiding te voorkomen. Was vervolgens het beddengoed op 90 graden om de bedwantsen te doden. Dit is een goede stap in het bestrijden van bedwantsen, maar vergeet niet dat bedwantsen niet alleen in beddengoed zitten.
Stofzuig grondig. Ga zorgvuldig door de gehele kamer(s) heen en gebruik hulpstukken om alle naden, kieren en gaatjes uit te zuigen. Leeg na het stofzuigen direct de stofzuiger(zak) en doe dit buitenshuis!
Sluit stopcontacten af. Bedwantsen kunnen zich ook verstoppen in stopcontacten vanwege hun kleine formaat. Ze kunnen zich op deze manier ook verspreiden naar andere plekken in huis. Bedek daarom ook de stopcontacten nadat je deze hebt uitgezogen met de stofzuiger.
Invriezen. Wanneer je vermoedt dat je bedwantsen hebt meegenomen in je tas of koffer, is het zeer aan te raden om de inhoud (en het liefst ook de koffer zelf) in te vriezen. Bedwantsen gaan dood na minimaal 48 uur te worden blootgesteld aan temperaturen onder de -14 Cº. Ook bedwantseitjes worden hiermee gedood. Het is hierbij van belang dat de temperatuur voldoende laag is. Bij particulieren met een huishoudelijke vriezer wordt een periode van 1 week sterk aangeraden, omdat de temperatuur van de vriezer niet altijd constant is of dit niet helemaal duidelijk is.
5 maanden geleden