Een wants in elk geval. Maar welke soort precies, daar moet ik wat langer naar zoeken want er zijn meerdere die op elkaar lijken.
Waarschijnlijk betreft het een Bruingemarmerde schildwants, Halyomorpha halys.
Toegevoegd op 28 oktober 2023 21:32: tekst
Amadea
6 maanden geleden
Edraket
6 maanden geleden
In de herfst heb ik er veel last van.
In de zomer leven ze buiten.
In het voorjaar zie ik ze weer.
Ik denk dat ergens een nest zit.
Voor de winter zoeken ze een plekje en komen ze ook het huis binnen. Ik had een dichtgeklapte houten tuinstoel op het balkon staan, met daartussen een samengevouwen grote plastic zak die ik 's winters omgekeerd over die stoel trek.
Toen ik de samengevouwen zak uit de stoel trok en die zak openvouwde vielen wel 50 van deze insecten op de vloer van het balkon..
Amadea
6 maanden geleden
In de fruitteelt kan het beestje aanzienlijke schade aanrichten. Maar als jij geen peren, appels, kiwi’s of perziken in kassen kweekt is er geen gevaar. 's Is alleen dat ie een stinkstof verspreidt bij aanraking en die geur blijft aan je vingers hangen. Dus voorkóm dat je er een aanraakt.