Wat voor vlieg is dit?

Hey insectenkenners, ik vraag me eventjes s uit pure nieuwsgierigheid af wat voor vliegje dit is (zie foto). Ik kwam hem/haar tegen in de studeerkamer en weet in elk geval dat het gek is op suiker,, beestje zit van mijn chocomel te snoepen

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
1.6K

Antwoorden (2)

In ieder geval een zweefvlieg.
Toegevoegd op 29 oktober 2020 19:57: bron, afbeelding
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Na meermaals uitgebreid zoeken ben ik erachter waarom dit insect niet te vinden was: het is geen vlieg maar een parasitaire wesp. Een kleine sluipwespensoort, vermoedelijk een uit de familie der Aphelinidae waarvan de vrouwtjes eitjes leggen op bladluizen. Mogelijk een Aphelinus abdominalis.
. . .
Volwassen sluipwespen hebben suikerbronnen nodig om te overleven. De belangrijkste zijn bloemennectar, extraflorale nectar - die door sommige planten op bladeren en stengels wordt geproduceerd - en honingdauw zoals die door plantenzuigende insecten (bladluizen) wordt afgescheiden. Maar nu er een in jouw huis is verdwaald heeft die bij gebrek daaraan de suikerbron gekozen die jij op voorraad had.
Toegevoegd op 05 november 2020 18:01: tekst
Plaatje bij antwoord
Amadea