Hoe kan het, dat hommels slaperig en dronken zijn?

In de vroege koude ochtend is het normaal, dat insecten zoals bijen, wespen en hommels traag zijn (door kou en dauw) en daardoor b.v. een mooi onderwerp voor macrofotografie. Je kan heel dichtbij komen zonder dat ze wegvliegen. Echter zie je ook vaak met warm weer dat vooral hommels zich dronken en slaperig traag bewegen over bloemen of de grond. Kan een hommel dronken zijn en hoe kan dat dan?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
2.9K
Pieterke
3 jaar geleden
Ze kunnen dronken worden door de hoeveelheid nectar die ze binnen krijgen.

Antwoorden (1)

Het zijn eigenlijk comazuiperds. Omdat hommels geen maat kennen, zuigen ze zoveel nectar van de bloeiende bloemen en bomen naar binnen dat ze er dronken van worden.
De enorme opgeslobberde hoeveelheid gaat vervolgens gisten in de hommelmaag.
SimonV