Laten spinnen afval achter?

Hallo

Ik heb een vraagje i.v.m. onze kelder.
Ongeveer een maand geleden merkte ik muizenkeutels op. Bijgevolg ben ik onmiddellijk gif gaan halen. Het betreft een lokdoos met een soort van pasta in.

Nu merk ik echter dat er nog steeds niets van deze pasta gegeten is. Bij het openen van de lokdozen, merk ik dat deze nog onaangeroerd zijn. Wel blijven er muizenkeutels rond de lokdoos verschijnen...

Wel zitten er verschillende spinnen in onze kelder, met (uiteraard) de daarbij horende spinnenwebben. Deze verwijder ik regelmatig, maar kan je amper voorkomen in een kelder.

Veel van deze spinnenwebben bevinden zich boven de plaats waar ik de muizenkeutels gevonden heb. Kan het bijgevolg ook zijn dat het hier niet om muizenkeutels, maar om afval van de spinnen gaat? Laten deze afval achter (niet opgegeten insecten)? Kan dit afval effectief verward worden met muizenkeutels?

Mijn excuses voor de misschien enorm domme vraag.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
2.1K

Antwoorden (2)

Ja, spinnen kunnen afval achterlaten.
Meestal zijn het stukken insect die ze niet hebben opgegeten. De overschot of het afval maw van wat ze vingen.

Maar om dan niet het verschil te zien tussen een uitgezogen vlieg of kevervleugels en een muizenstrontje ... dat lijkt me wel sterk. Al kan ik dat voor jou natuurlijk niet uitsluiten.
3 jaar geleden
Spinnen laten inderdaad afval achter. Het zijn resten van de insectenpantsers, vliegenvleugels e.d. De spinnenpoep zelf lijkt een beetje op die van vliegen zoals je die wel op de ruiten tegen komt. Echter niet te vergelijken met muizenkeutels. Muizenkeutels kan je meer vergelijken met de grootte van chocolade hagelslag. Ongeveer even lang, maar wel een klein beetje dikker. Muizenkeutels tinken duidelijk, zeker als de ruimte een beetje vochtig is. Een typische spinnenhoek ruikt een beetje muf zoals natte beton.