Welke vlieg is bruinig, is rank en heeft een spits achterlijf?

De vlieg op de foto is ongeveer 1 cm. Ik werd alleen getriggerd omdat er ook een versie van ca 4 cm rond vloog. Zijn dit verschillende soorten en zo ja, kan die grote geweest zijn?

Picture for question
3 jaar geleden
in: Insecten
2.3K

Het beste antwoord

Het is een roofvlieg, dat is in elk geval zeker.

Maar welke soort precies, daar zou het beestje verder voor ingezoomd moeten zijn en met de originele kleur en beharing zichtbaar. Door de blauwe achtergrond met witte strepen lijkt ie zwart. Het is vaak lastig ze op naam te brengen. Misschien kan je door te zoeken in https://waarneming.nl/download/fotogidsAsilidae.pdf zelf onderscheiden om welke roofvliegen het kan gaan.

Roofvliegen zijn vrij kleine tot zeer grote vaak sterk behaarde en beborstelde vliegen. Het zijn een van de grootste en wijdst verspreide families binnen de orde van de Diptera, met ruim 7000 beschreven soorten. Maar de meeste soorten leven in warme en droge tot zeer droge streken. In Nederland en België zijn slechts 54 soorten bekend, met een grootte variërend van 5 tot 30 mm.

Op bladzijde 12 van de fotogids staat bijvoorbeeld de familie Asilinae. Die kent meestal bruin bestoven 11 tot 30 mm grote roofvliegen, in 24 soorten.
Amadea