Wat voor insect is dit? Lijf is felgroen en heeft flinke voelsprieten die naar achteren wijzen.

Deze kleine mug/vlieg ving ik in de keuken. Is echt klein, maar nog nooit eerder gezien. Lijf is felgroen en heeft flinke voelsprieten die naar achteren wijzen. Weet iemand het?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
1.7K

Antwoorden (1)

Het is een dansmug uit de familie Chironomidae, ook wel vedermuggen genoemd. De Latijnse naam voor deze soort is Stenochironomus poecilopterus. Een Nederlandse naam en informatie in onze taal over het beestje is niet te vinden, dus het moet op een of andere manier uit een ver land bij ons geïmporteerd zijn. Foto's en vermeldingen erover (meestal de vraag wat het is) staan op internetpagina's uit Amerika, Canada, Japan. En in Zweden is er ook een aangetroffen (zie http://bilder.ngn.nu/index.php/category/djur/insekter_leddjur/myggor-nematocera/fjadermygga-chironomidae/).
Amadea