welk klein bruin ongedierte is dit?

we hebben dit vooral in de gang en op de slaapkamer

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
13K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Het is bizar dat dit beestje vooral in de slaapkamer en gang zit, waar geen etenswaren zijn. Kan dit? Diegene die we aantreffen kunnen ook vliegen...

Antwoorden (1)

Is dit niet:
Broodkever
(Stegobium Paniceum)

Broodkever
Uiterlijk
Volwassen dier: roodbruin van kleur en 2 - 3 mm lang. Het halsschild bedekt de kop als een soort monnikskap. Het lijf is bedekt met fijne haartjes. De dekschilden hebben fijne lengtestrepen.
Larve: actief in vroege ontwikkelingsstadia. Boort zich in harde zetmeel houdende producten, zoals: deegwaren en hondenbrokken.
Ontwikkeling
Levenscyclus: 200 dagen bij 17°C, 70 dagen bij 28°C.
Volwassen dieren leven 13 tot 65 dagen.
Onder de 15°C staat de ontwikkeling stil.
Leefwijze
Goede vlieger.
De volwassen dieren eten niet.
Aangetast product is te herkennen aan de uitvliegopeningen van de kevers.
Familie van de gewone houtwormkever.

Als u vindt dat hij er toch niet op lijkt op onderstaande link heb ik de informatie gevonden daar staan nog andere soorten op.
https://www.rentokil.nl/voorraadinsecten/soorten-voorraadinsecten/