Wat voor beestjes zijn dit?

Gevonden op de deken op het bed bij mijn ouders. Hebben ook last van jeukende plekjes.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
1.9K
Amadea
4 jaar geleden
Kun je een scherper ingezoomde foto ervan maken? Deze is erg vaag...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Ik hoop dat deze foto beter is, het is een heel klein beestje nog kleiner dan een mm.

Antwoorden (1)

Ah, de tweede afbeelding is herkenbaarder.

Het betreft de vogelmijt, Ornithonyssus bursa.
Deze parasiet is afkomstig uit de tropen en is waarschijnlijk met importmateriaal mee in ons land terecht gekomen. Hij veroorzaakt in het voorjaar en de vroege zomer last en leeft van het bloed van jonge nestvogels.
Komen ze met mensen in aanraking dan prikken ze en spuiten een kleine hoeveelheid speeksel in de huid. Daardoor ontstaan kleine rode jeukende vlekjes, en mensen die er overgevoelig voor zijn kunnen sterk irriterende huiduitslag krijgen.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt dat zijn ze inderdaad. Heeft u ook nog tips hoe we deze kunnen bestrijden?
Amadea
4 jaar geleden
Mocht er een vogelnest in de dakgoot bij het slaapkamerraam van je ouders zitten, dan dat verwijderen. De mijten die je in huis ziet opzuigen met de stofzuiger en de stofzak daarna buitenshuis weggooien. Eventueel beddengoed waar nog beestjes in kunnen zitten wassen op 60 graden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt, ze gaan aan de slag!