Wat voor insect is dit?

Wij hebben hem in huis. Ook bijt/steekt deze (en zorgt voor wat huiduitslag). Ongeveer 2mm of iets groter. Dachten aan een tapijtkever, maar die schijnen niet te steken.

Wat zou dit kunnen zijn?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
6.5K

Het beste antwoord

Hij is wel een ver familielid van de tapijtkever. Het is namelijk een Driebandkever, Trogoderma angustum, en dat is een bijtende Zuid-Amerikaanse tapijtkever. Van oorsprong dus een exoot, maar sinds 1977 te vinden in Gelderland, Limburg, Noord-Brabant, Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland.

Hoe deze spekkever in Europa is geïntroduceerd is onbekend. Hij schijnt voor het eerst in Berlijn te zijn gevonden, mogelijk mee gekomen met het Amerikaanse leger. De Duitse naam ervoor is daarom Berlinkäfer. De soort heeft zich daarna razend snel verspreid, mogelijk geholpen door de komst van de centrale verwarming (want hij houdt - logisch voor een Zuid-Amerikaan - van warmte). Hij leeft van dode, droge insecten maar lust ook granen en noten. Ze bijten alleen als ze zich in het nauw gedreven voelen.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit lijkt 'm te zijn inderdaad, bedankt voor je reactie! Nu waarschijnlijk een ongedierte bestrijding laten komen ben ik bang. Kan online niet echt info vinden over hoe te bestrijden.

Andere antwoorden (1)

De driebandkever (Trogoderma angustum) is een keversoort uit de familie spekkevers (Dermestidae). De wetenschappelijke naam van de soort is voor het eerst geldig gepubliceerd in 1849 door Solier.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Denk het ook nu ik dit zo zie inderdaad, bedankt voor je snelle reactie!