Ik heb een hommelnest bij de voordeur, hoe kun je dit verwijderen?

Er is een hommelnest vlak voor de voordeur. Ik snap dat hommels in eerste instantie niet agressief zijn maar omdat het pal voor de voordeur is en we regelmatig kinderen aan de deur hebben wil ik dit toch verwijderen. Hoe kan ik dit het beste doen. Ik kan geen imker betalen wil het zelf doen. Wat kan ik er bijvoorbeeld zelf inspuiten ?

4 jaar geleden
in: Insecten
2.9K
bamibal
4 jaar geleden
Hommels zijn beschermd. Je mag er dus niets "inspuiten".
SnakeEye
4 jaar geleden
Snap ik, maar in dit geval hebben we er last van en is er gevaar voor steken. Het is pal voor de voordeur.
"Komen de hommels bijvoorbeeld binnen of wanneer u kinderen heeft die graag buitenspelen, dan kan het zo zijn dat de hommels nu of in de toekomst voor problemen gaat zorgen. In dat geval is het verstandig om contact op te nemen met een ongediertebestrijder. Zij zullen het nest vervolgens laten sterven door gebruik te maken van bestrijdingsmiddelen".
http://hommelnest.nl/verwijderen/
marjolein55
4 jaar geleden
Iemand laten komen en deze door die gene laten verwijderen
Rieneke1
4 jaar geleden
Een goede gelegenheid de kinderen wat over de natuur te leren. Het gaat al zo slecht met de hommels en de bijtjes, kom op zeg......
SnakeEye
4 jaar geleden
Beste Rieneke, ik ben ook niet een type die gelijk alles dood wil hebben. Persoonlijk heb ik er zelf geen last van en mijn gezin eigenlijk ook niet. Probleem is dat we in een kinderrijke buurt wonen met een speeltuintje voor ons huis en de kinderen uit de buurt ook vaak aan onze deur komen. Nu is het zo dat een van die kinderen bij onze voordeur een schrikreactie gaf en hij vandaag gestoken werd, met een boze moeder aan de deur. Tis inderdaad een goede gelegenheid om de kinderen wat bij te spijkeren over de natuur en de hommels zijn al in minderheid dus ik laat ze ook liever leven. Maar ik hoop dat jij bij je mening blijft als een van jouw kinderen ook gestoken wordt...
Z512099
4 jaar geleden
Waarom het hommelnest niet omheinen en de kinderen waarschuwen dat ze de dieren met rust moeten laten, i.p.v. te gaan spuiten.
Rieneke1
4 jaar geleden
Een boze moeder ? Hoe ver staan we af van de natuur....:(

Antwoorden (2)

Niet. Een hommel is een beschermd diersoort en mag je niet bestrijden. Daarbij doet een hommel niets dus is het niet gevaarlijk. Zorg voor ze en help ze.

https://www.anticimex.com/nl-NL/ongedierte/vliegende-insecten/hommels/
Hommels steken zelden, alleen als ze zich bedreigd voelen. Ook is een steek niet gevaarlijk. Tenzij je allergisch bent.
Toegevoegd op 03 juni 2019 08:44: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Goed zo! + We hebben al genoeg natuur kapotgemaakt met onze manier van leven. Laat die hommels lekker.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een hommel is nog minder “gevaarlijk” als een Bij. Als kind wist ik niet dat Hommels konden steken en ving ze en aaide ze. Hun haartjes zijn echt zacht! Ik ben nog nooit gestoken door Hommels. Wel door wespen.
paulus811
4 jaar geleden
Een wesp steekt in principe ook niet, behalve als ze zich bedreigd voelen of als je je in de aanvliegroute naar het nest bevindt. Maar toegegeven, ik vind ze ook niet prettig als ik buiten probeer te eten.
Misschien wil de gemeente hulp bieden. Die hebben, of hadden vroeger in ieder geval, een dienst die hielp ongewenste dieren in huis te verwijderen. Deze hommels zitten buiten maar nee heb je en ja kun je krijgen. Vraag het ze dus.
4 jaar geleden
SnakeEye
4 jaar geleden
Had de gemeente al gevraagd, maar omdat het op eigen erf is en niet op gemeenteterrein moet je het zelf maar oplossen...