Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is dit voor een insect?

Ik heb er al 4 in huis gevonden in korte tijd, moet ik me zorgen maken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
2.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
hoe groot zijn ze bij jou? want ik heb ook sinds ik in dit huis woon er veel van gezien maar ze zijn veel groter dan wat ik krijg wanneer ik ze probeer te vinden op internet. het enige wat er op lijkt is de bladpootwants maar die van mij zijn veel groter dan 2 centimeter. ben jij er al achter gekomen wat het zijn? want dit jaar zijn ze ook kleiner dan vorig jaar.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat is een totaal ongevaarlijke bladpootrandwants. Die zoekt een warm plekje om te overwinteren.
. . .
Voor wie dat - gezien de negatieve duim - nog niet weet: Bladpootrandswants is de Nederlandse benaming voor de Leptoglossus occidentalis, en ik geef dus in feite hetzelfde antwoord als Poet maar was er eerder mee.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 27 oktober 2019 13:07: tekst
Amadea
5 jaar geleden
Dat is een Amerikaanse bladpootwants (Leptoglossus occidentalis). Wantsen kunnen steken maar deze steken geen mensen en bestrijding is niet nodig. Op de site van de WUR staat dat je ze kunt wegzuigen als je ze hinderlijk vindt. Maar er is vast wel een fijnere manier te bedenken.

Dit is een grote Amerikaanse wants van 16 tot 20 milimeter groot en kan zich bij ons in Nederland ook prima voortplanten. De wants leeft van sappen uit zaden en jonge scheuten van naaldbomen, met name sparren en zilversparren. Ze overwinteren op beschutte plaatsen zoals in huizen. Ze kunnen goed vliegen.

De soort komt uit Mexico en de Verenigde Staten en is vanuit Noord-Amerika in 1999 op onbekende wijze in Italië terechtgekomen. De wants heeft zich vervolgens in korte tijd in Europa verspreid en in 2007 in Nederland terechtgekomen.
Het antwoord op je tweede vraag "moet ik me zorgen maken" is dus nee :)
(Lees meer...)
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding