Ja, dat klopt.
De wespenkoningin is de enige wesp uit de wespenkolonie die de winter overleeft. Na de winter komt de wespenkoningin uit haar winterslaap om een nieuwe kolonie te stichten. Hiervoor gaat zij op zoek naar een nieuwe plek voor een wespennest. Hier legt zij bevruchte eitjes die zij de hele winter met zich meegedragen heeft. De jonge larven die vervolgens uitkomen voedt zij met gevangen insecten. Nadat de eerste generatie wespen is geboren, zal de wespenkoningin alleen nog maar bezig zijn met paren en eitjes leggen. De werksters nemen de taak van het zoeken naar voedsel over van de wespenkoningin.
SimonV
5 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De enige wespen die de winter overleven, zijn jonge bevruchte koninginnen. Ze komen in het voorjaar uit hun winterslaap om een nieuw nest te bouwen. De koningin legt tot 12 eitjes in het nieuwe, door haar gebouwde nest.
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Ze blijft eitjes leggen en deze worden door de werksters verzorgt.
Ja wespen hebben ook een koningin, ze zijn veel groter dan de normale wesp en zijn ook veel agresiever dan de normale wesp. Je kunt ze soms zie als ze een nieuw nest zoeken of eten gaat halen.