Welk insect is dit?

Een aantal van deze insecten gevonden bij het opruimen van een kast met papier. Het insect is ongeveer 4 mm groot en kan springen. Ik dacht eerst aan een papiervisje omdat die zich voeden met papier, maar de typische drie sprieten op het achterlijf ontbreken. Welk insect zou dit kunnen zijn? En is het schadelijk? Zo ja, wat kan ik eraan doen?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
5K

Antwoorden (1)

Dat is een springstaartje, van het genus Orchesella. Een nuttig diertje. Maar welke van de ruim 200 soorten die in Nederland te vinden zijn is met deze foto moeilijk te bepalen. De Orchesella cincta wordt vaak aangetroffen in situaties die sterk onder invloed staan van de mens. Ze kunnen bijvoorbeeld leven onder nat papier en karton. Maar of dat 'm is? Het beestje op de foto ziet er veel lichter van kleur uit.
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Daar lijkt het inderdaad op!
De beestjes hebben inderdaad een lichte kleur. In die kast zat echter totaal geen nat papier. Maar het is wel mogelijk dat de ruimte waar de kast staat een hogere vochtigheidsgraad heeft.