Is de halfjaarlijkse vaccinatie voor konijnen echt nodig als het om huiskamerkonijnen gaat? Ze komen bijna nooit buiten, alleen wel eens op het balkon

13 jaar geleden
1.8K
Kimath
13 jaar geleden
ik wist niet eens dat dit bestond. Ons konijn heeft nooit een vaccinatie gehad, en is 12 jaar geworden (huiskamerkonijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is puur geluk, Kimath. Van de kinderen die niet gevaccineerd worden zijn er ook die nooit iets ernstigs krijgen. Het is dat kind dat wél iets ernstigs oploopt dat de reden is voor vaccinatie.

Antwoorden (6)

Ja, maar niet voor het dier maar voor de dierenarts.
Voor hem is dit een bron van inkomen.
In de natuur dienen konijnenn voor voedsel van hogere dieren en kunnen snel en veel jongen maken.
Dat een individueel konijn belangrijk is komt doordat de houder van het diertje hem in die positie plaatst (door zijn hoge aaibaarheidsfactor en zijn smaak)
Een konijn dat hoofdzakelijk binnen is zal weinig of niet worden blootgesteld aan factoren die zijn leven kunnen verkorten. De kosten van de inentingen wegen dan bij lange na niet op tegen de aanschaf van een ander konijn of de mogelijkheid om op die manier het leven van het dier te verlengen. Goede verzorging en voeding zijn dan van veel grotere waarde en voor een huiskonijn is veel aandacht en liefde een factor om oud te worden (in konijne jaren dan)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vaccinatie voor een huiskonijn lijkt mij echt onzinnig:heb er zelf één,is ondertussen 10jaar en dit zonder vaccinatie
fremar
13 jaar geleden
Kom jij wel eens buiten? Kom je wel eens bij andere mensen met konijnen? Komen andere mensen die in de buurt van konijnen geweest zijn wel eens bij jou?

Als je maar één van deze vragen met 'ja' beantwoordt, is vaccinatie geen overbodige luxe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ook enten. Mysomatose wordt doorgegeven door stekende insecten. Dus ook muggen en vlooien. Die kunnen ook bij je binnen komen.
Door 2x per jaar te enten bouw je een zo hoog mogelijke weerstand op.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op onderstaande bron staat alles duidelijk omschreven
Aponi
13 jaar geleden
Nodig is een rekbaar begrip. Er zijn twee -vaak dodelijk aflopende- konijnenziekten, waartegen gevaccineerd kan worden: Myxomatose en VHS (het Viraal Haemorrhagisch Syndroom). Beiden zeer besmettelijk. De kans dat konijnen die weinig buiten komen een van de ziektes krijgen is -veel- kleiner dan bij "Stampertjes" die veelvuldig in de tuin rondspringen. Je kunt echter ook zelf via bijvoorbeeld je schoenen waarmee je, zonder het te weten uiteraard, ergens in besmet gras gestaan hebt de ziekte al overbrengen. Daarnaast heb je het over jouw konijnen (meervoud). Mocht er één ziek worden, dan is de kans groot dat ze het allemaal krijgen. Vooral VHS is vaak een snelle killer. Het vervelende van de vaccinaties is wel dat ze niet helemaal 100% dekkend zijn. Voor wat betreft de kosten: veel dierenartsen hebben een keer in de maand, op een vaste dag, een speciaal konijnen-vaccinatie spreekuur, waarin tegen een (zeer sterk) gereduceerd tarief de Flappies gevaccineerd kunnen worden.
Is/zijn jouw konijn(en) aan de beurt in die maand dan kan het je een hoop geld besparen, mocht je toch besluiten tot het aankopen van laat ik het "een toegevoegde dosis zekerheid " noemen. Bel eens een paar DA's in de buurt, en vraag of ze zo'n speciaal spreekuur doen en wat het dan kost.
En ik wens ook jouw Flappies een prettig 2011.......tòch?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn konijn is ook nooit gevaccineerd en nooit ziek geworden (is nu 10).

Ik kwam er pas achter dat ze vaccinaties hoort te hebben toen ze al wat ouder was en heb toen met de dierenarts overlegd. Die was het wel met me eens dat ze de inenting wel hoort te krijgen, maar omdat het al zo'n stresskip is en al zo oud, dat de trip naar de dierenarts misschien meer kwaad dan goed zou doen.
Ze blijft inderdaad ook alleen maar binnen en ik let altijd heel goed op dat er geen vliegen enzo in de kooi zitten. Als ik bij andere konijnen ben geweest, zorg ik ervoor dat m'n kleding in de was gaat en dat ik mijn handen was voordat ik bij mijn konijntje kom.

Vaccineren kost wel geld, maar huisdieren kosten nu eenmaal geld. Ik zou het wel doen als je konijnen het aankunnen. Waarom zou je tenslotte het risico lopen?