Hoe smerig,vies of ongezond is het als je eten eet waar een vlieg op heeft gezeten?

Ik vraag dit omdat het onmogelijk is om de vliegen van mijn eten "af te laten blijven".Is het daadwerkelijk zo smerig als wat men denkt?Ik kan toch niet elke vlieg 24 uur per dag acherna rennen of elke vlieg dood te slaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.2K

Het beste antwoord

ja, vliegen zijn smerig. ze zitten vol bacteriën en kunnen die ook overbrengen op etenswaren.
maar wordt de soep ook zo heet gegeten als die wordt opgediend? ik denk het niet, want dan was ik al lang dood geweest. ik jaag vliegen nagenoeg nooit weg, spoel mijn eten daarna nooit af en ben er ook nog nooit ziek van geworden.
ik ben er heilig van overtuigd dat weerstand alleen maar ontstaat, door de buitenwereld actief te weerstaan en daardoor sterker te worden. deze overtuiging geldt ook voor het weerstaan van ziektekiemen.
Weerstand bouw je niet op door zo steriel mogelijk te leven. je lijf leert dan niet het verschil tussen goed en kwaad en leert het af, om aanvallen van buitenaf effectief te weerstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat ligt eraan, een paar bromvliegen op rauw vlees lijkt me ongezond. Ik neem aan, dat je geen vliegen in jouw koelkast heb. Verder etenswaren verpakt bewaren.
Fruit en groenten afspoelen voor gebruik. Dingen die even moeten staan om af te koelen kan je onder een vliegenkap zetten, scheelt alweer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vliegen verspreiden bacteriën, vooral doordat ze overal opzitten.

Een vlieg die op jouw eten gaat zitten, laat daar dus bacteriën achter. Voor een normaal gezond mens is dat geen probleem. Het aantal bacteriën is nu ook weer niet zo groot dat je meteen allerlei ziektes of maagdarmproblemen oploopt. Je immuunsysteem kan die paar bacteriën makkelijk aan.

Maar dat geldt alleen als het om eten gaat dat je direct (zeg binnen een half uur) opeet.

Gaat een vlieg op eten zitten dat je daarna nog bewaart, bijvoorbeeld vleeswaren of een blok kaas, dan hebben die bacteriën veel meer tijd om zich te vermenigvuldigen. Tegen de tijd dat jij die etenswaren wél eet, zitten er daardoor heel wat grotere aantallen bacteriën op dan de vlieg heeft achtergelaten. Dan kan het wél ongezond worden - hoewel zelfs dat in de praktijk meestal meevalt, maar het risico is wel duidelijk groter.

Zorg er dus vooral voor dat de vliegen niet kunnen gaan zitten op etenswaren die je daarna weglegt om ze later verder op te eten. Dek die etenswaren continu af, zodat de vliegen er niet bij kunnen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verschillende vliegensoorten worden vaak in en rond de woning aangetroffen. Dit zijn vooral huisvliegen en vleesvliegen. Steekvliegen en dazen kunnen dan weer venijnig steken.

Vliegen kunnen de gezondheid schaden doordat ze fungeren als overbrenger van een aantal ziektekiemen naar voedsel. Bacteriën, virussen en parasitaire wormen kunnen door vliegen opgepikt worden tijdens het foerageren op afval, rottend vlees en mest en kunnen bij een volgende ‘landing’ worden overdragen op voedsel. In een aantal wetenschappelijke onderzoeken is aangetoond dat de aanwezigheid en grootte van vliegenpopulaties samenloopt met het voorkomen van ziekten van het maag-darmstelsel, voornamelijk diarree.
Sommige vliegen kunnen ook venijnig steken, wat pijnlijke plekjes en jeuk kan veroorzaken.

Tenslotte kan een vliegenplaag ook secundaire gezondheidsschade veroorzaken door het overmatig gebruik van giftige bestrijdingsmiddelen in en om het huis. Gezinnen, soms met jonge kinderen, grijpen vaak naar pesticiden om de vliegen te bestrijden. Het gebruik van pesticiden zonder de vliegenplaag aan de bron aan te pakken (bestrijding van de kweek- en broedplaatsen van de vliegen bij de veroorzaker) is echter weinig efficiënt. Hierdoor wordt de behandeling vaak en soms met onaangepaste middelen herhaald, waardoor de bewoners continu aan allerlei bestrijdingsmiddelen zijn blootgesteld. Dit kan op langere termijn een ongezonde situatie met zich meebrengen.

Meest voorkomende vliegen

Gewone huisvlieg (Musca domestica)
Huisvliegen hebben de gewoonte de meest uiteenlopende stoffen te bezoeken, op zoek naar voedsel en een plek voor de eieren. Ze worden aangetrokken door onafgedekt voedsel en organisch afval. Op die manier kunnen ze ziektekiemen van diverse maag- en darmziekten overbrengen. Ze brengen misschien zelfs salmonellabacteriën over. Per jaar kunnen zich in de openlucht vijf generaties huisvliegen ontwikkelen, in warme stallen zelfs tien tot vijftien generaties.
De gewone huisvlieg steekt niet.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn min-naars zijn weer actief
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon een wijntje inschenken en even naar ze glimlachen. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Van voedsel waar een vlieg op heeft gezeten kun je echt doodziek worden. Vliegen leven in afval en uitwerpselen en zijn dus verspreiders van bacterieën en ziektekiemen. Ik heb in mijn hele huis horren en als ik maar denk dat ergens een vlieg op geweest is, eet ik het niet meer. Een vlieg is dus nog veel viezer dan jij je waarschijnlijk realiseert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vliegen zijn erg smerig, ze zitten het liefst op de meest gore dingen, hondepoep, dode dieren, afval, noem maar op.
Je kunt je voorstellen dat als die viezerikken op je eten lopen, dit niet hygiënisch is. Je eet dan als het ware besmet voedsel. (Waarom zou je anders je handen wassen voor het eten).
Toch moet hygiëne niet overdreven worden, een beetje viezigheid is goed voor de weerstandsopbouw.
Het eten weggooien nadat er vliegen op gezeten hebben, is dan ook gruwelijk overdreven, even afspoelen is genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ach, zelfs dat afspoelen is nergens voor nodig. Weet je, als een vlieg over je eten heeft gewandeld, heeft hij een *deel* van zijn bacteriën op je eten achtergelaten. Ik heb wel eens een hele vlieg opgegeten - dus inclusief *alle* bacteriën die op die vlieg aanwezig waren. Ik heb toen ongetwijfeld heel wat meer bacteriën binnengekregen dan wanneer ik alleen maar een plakje vleeswaren had gegeten waar een vlieg overheen was gekuierd. Toch ben ik niet ziek geworden. (Overigens was dat vliegenmaaltje puur onbedoeld. Ik fietste, de vlieg vloog, en onze paden kruisten elkaar - zodanig dat de vlieg in mijn maag eindigde.) Ik heb ook wel eens een peutertje een hele bromvlieg zien eten. Die is daar ook niet ziek van geworden.
Op alles wat je rauw eet, hebben vliegen gezeten, rauw voedsel wordt niet gekookt en bacteriën kun je er niet af wassen, rozijnen en krenten zijn gedroogde druiven je wil niet weten hoeveel vliegen hier op hebben gezeten en die eet je ook zo op, vliegen zitten overal op en aan zonder dat je het weet, er zijn landen waar ze levende vliegenlarven ( maden)eten !
Kan je het nog smeriger hebben en ook deze mensen worden niet ziek er van.
Maar als je ongekoeld en niet afgesloten voedsel laat staan wat snel kan bederven, dan kunnen vliegen wel de bacteriën over brengen waardoor het voedsel later gaat bederven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ik gooi het stante pede weg, of haal eruit waar ik de vlieg op heb zien zitten. Wij hebben overal in huis horren voor de ramen zitten, maar soms kan je het niet voorkomen dat er eens eentje mee naar binnen lift. Nu moet ik zeggen dat ik ze ook wel eens in de kattenbak zie zitten (wanneer we jonge katten hebben = een week of 6 kattenbak), en ik moet er niet aan denken wat aan die vliegenpootjes blijft hangen wat later weer op mijn etenswaren terecht komt :-/

Maar nu ben ik al snel overal vies van, dus ik weet niet of ik in deze zo'n goede raadgever ben. Maar als je het mij vraagt: Niet meer opeten.