Welke visjes kan je houden in een kleine vissenkom zonder pomp met waterplantje?

Welke soort vis/garnalen kan ik in een kleine vissenkom houden. Waar wel een levende waterplant in zit maar geen pomp of filter.
Kunnen guppies of platy’s in zo’n vissenkom? Of garnaaltjes?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
4.7K
ronron1212
2 jaar geleden
Geen enkel de ruimte is gewoon te klein.

Antwoorden (2)

In die kom.... vrijwel niets

De vorm is voor vissen al niet goed.
De inhoud / hoe groot je bak is... veel te klein.
Aan je hand te zien is het echt wel iets klein. Als daar 5 l in zou kunnen zou ik al verbaasd zijn.

Als ik het zou gaan schatten dan schat ik de bak zo'n 15 cm. Voor nano aquariums zijn er een aantal vissen op de lijst. Dit zijn voornamelijk boraras, dario, danio,... soorten.
Maar zelfs bij het merendeel van die diertjes spreken wel over een bak van zo'n 40 cm. De kleinste visjes op die lijst, gobiopterus 1.5 cm zouden volgens sommige regels ( 6 ( volgens andere ) 10 x de volwassen lengte ) er wel in kunnen. Maar dan hebben ze enkel de middenrij, want bovenaan en onderaan is de bak al te klein.
De meeste vissen van deze soorten hebben ook verwarming nodig en die hebben ook eisen die ze stellen aan het water. Hardheid en van die dingen.

Je ziet soms mensen in hele kleine bakjes kempvissen houden. Maar dat is zelden voor het goed van de vissen. Die moeten minstens 50 cm hebben. Wat je dierenverkoper ook zegt, ze zijn niet gelukkig in kleine bakjes van 2 l.

Wat ga je doen voor onderhoud, want zonder filter gaat je water snel vuil zijn.
Hoe ga je het ammonium en nitrietgehalte onder controle houden? De zuurstofhoeveelheid in het water zal zo wie zo al klein zijn, want de oppervlakte van het water dat echt aan de lucht komt is al klein. Zonder bewegend water is het dus nog eens zo erg.

Over garnalen,
de garnalensoorten waar ik van hoorden, of die ik ken uit ervaring hebben allemaal warm water nodig. Dus ook weer verwarming. Zelfs garnalen hebben eisen aan de waterkwaliteit al zijn ze niet allemaal even streng. Ik zou het toch niet doen.
Zelfs triopsen hebben meer nodig dan dat.

In mijn ogen is dat geen aquarium om iets dierlijk in te houden.
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dankjewel voor je informatie.
Mijn kom is meer dan 5 liter, maar je hebt over veel dingen gelijk.
Z512099
2 jaar geleden
Al bevat je kom 10 liter of 20, het blijft een onding.
nounka
2 jaar geleden
daar heeft Z5 gelijk.
Ik ben mijn wiskunde vergeten over hoe ik zo'n inhoud moet uitrekenen anders had ik het exacte aantal liter wel geschreven.
Ik heb er vroeger guppies en platy in gehad maar altijd maar 2 of 3. Sommigen waren na een jaar dood maar ik heb er ook gehad die het 2 jaar volhielden. Had alles gekocht in de dierenwinkel dus dacht dat het wel goed zat, inmiddels weet ik beter.