Waar heeft mijn muis last van?

Mijn muis is nu sinds een paar dagen begonnen met krabben aan zijn nek en oren. Ik heb alles al opgezocht, maar ik zie niets wat vergelijkbaar is met wat mijn muis heeft. Hij heeft inmiddels al een kale plek in zijn nek gekrabd. Ik ben bang dat als hij zo door gaat dat zijn verwondingen zo erg worden dat hij overlijdt.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het herkennen van het probleem. Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.6K
Ritsuka
4 jaar geleden
Waarom ga je niet naar de dierenarts?
Klinkt als mijt trouwens
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.licg.nl/konijnen-en-knaagdieren/muis/ Muis is een klein knaagdier dat in GROEPS-vorm leeft.
Minstens 2 muizen bij elkaar. Verdiep je in een dier voordat je kiest of het voor jou en OOK voor het dier de goede match is.
Eerst alles over dier en verzorging, gezondheid en sociale omgeving lezen, DAARNA kan je besluiten dát is het juiste huisdier voor mij. Nu: ga naar de dierenarts, altijd als er iets is, eerst naar de dierenarts.

Antwoorden (2)

Maak sowieso een afspraak met de dierenarts.

Jouw muis kan om twee redenen krabben: jeuk of verveling.
Indien jij jouw muis al maanden hebt, lijkt me verveling niet de oorzaak, omdat hij dan eerder was gaan krabben.

Een muis kan ziek zijn of last hebben van parasieten: mijt, schimmel, luizen..... Allemaal redenen om te krabben. Een dierenarts kan de juiste diagnose stellen. Misschien moeten ze zelfs even wat huidschilfers onder de microscoop bekijken, omdat een muis zo klein is.
Doe je hier niks aan, kan de huid ontstekingen geven en worden de problemen groter.

Muizen hebben het liefst een kameraad in hun kooi. De kooi moet verder heel veel mogelijkheden tot spelen geven. Indien de muis niet genoeg geprikkeld wordt, kan hij uit verveling ook gaan krabben.

Kortom, ga naar de dierenarts om te kijken of er een lichamelijke oorzaak is, die behandeld moet worden. Is er geen lichamelijke oorzaak, pak de kooi aan en zorg ook voor medicatie zodat de kale plekken zelf goed verzorgd worden.

Zelf ben ik geregeld naar de dierenarts gereden met een Russische dwerghamster.....

http://members.chello.nl/t.comis/mimosamuizen/muizen_info.htm
Mooie bron, kijk vooral bij gezondheid.

Succes
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deze muis lijkt last van mijt te hebben.
Heb je maar één muis? Muizen zijn groepsdieren, hij is enorm ongelukkig in zijn eentje
Ik zie op de foto dat je zaagsel gebruikt, dat mag absoluut niet bij muizen!
Zet het beestje op een stofvrije bodembedekking, anders wordt het diertje heel ziek (denk aan longontsteking...)
Zoek eventjes informatie op over muizen op het internet, dan kom je snel genoeg alles over deze diertjes en hun ziektes te weten :)
succes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb al gekeken of het mijt kon zijn, dat bleek niet het geval. Deze muis heeft geen vriendje omdat hij andere mannetjes en vrouwtjes bijt. De bodem die ik gebruik is speciaal voor muizen en deze verschoon ik iedere week 1/2 keer.