Hoe voorkom ik dat mijn eerste kat in de zetel doet als ik er een nieuwe kat bijneem ??

Hallo, ik heb een kat minou, ongeveer 5 jaar oud. We hebben al eens een vrouwelijke kat er bijgenomen maar minou plaste overal in de zetel wat ik normaal gedrag vind want ik denk dat ze probeert haar teretorium wilt afbaken. Maar hoe voorkom ik dat als ik nog een kitten er wil bijhalen in de toekomst ??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hopelijk kun je me helpen ?

Antwoorden (1)

Het is me niet helemaal duidelijk of je het over plassen of sproeien hebt, maar als dit gedrag begint zodra je er een nieuwe kat bijneemt, is dat een duidelijk teken van stress, en eventueel, door de stress, blaasproblemen.

Allereerst is het een heel slecht idee een nieuwe kat meteen bij de oude te zetten: dit is enorm stressvol voor beide dieren, en vragen om problemen. Google eens op : introductie nieuwe kat, en je vindt gedetailleerde handleidingen. Haastige spoed is zelden goed, en in veel gevallen duurt een goede introductie minstens weken, maar vaak ook maanden. Wil je die tijd en moeite er niet in stoppen, begin er dan ook niet aan.

Dan is er een ander punt: in principe zijn katten, als de omstandigheden (voldoende eten oa) zich daartoe lenen, sociale dieren. Veel katten zijn echter veel te jong (voor minstens 13 weken) uit het nest gehaald, en hebben zodoende geen kans gekregen sociale omgangsvormen te leren. Als ze daarnaast dan ook nog eens enkele jaren alleen (als binnenkat) worden gehouden, dan kan je ze als sociaal gedepriveerd beschouwen. Heel triest, maar wij hebben deze katten dan de mogelijkheid ontnomen ooit nog met soortgenoten om te gaan. Mocht dit bij jouw kat het geval zijn, begin dan niet aan een tweede katje, want dat is helaas een heilloze onderneming waar beide katten de dupe van gaan worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
En nog dit: het is het beste als een eventuele nieuwe kat in dezelfde levensfase zit als de kat die er al is. Dus geen kitten bij een kat die al lang en breed volwassen is. Het geslacht is niet zozeer van belang, maar wel dat beide katten gelijkaardige karakters hebben.
Rieneke1