Om ervoor te zorgen dat de hamster u gaat vertrouwen, is geduld nodig. Veel geduld.
Neem de tijd om de hamster aan u te laten wennen. Een aantal nuttige tips:
Laat de hamster de eerste dagen met rust zodat het dier aan de nieuwe omgeving kan wennen.
Benader de hamster nooit van boven af. De hamster zal u associëren met een roofdier en angstig wegkruipen.
Slaap een aantal nachten met een washandje in bed. Leg het hierna in de hamsterkooi om de hamster aan uw geur te laten wennen.
Hamsters zijn vaak te porren met een lekker hapje. Houdt de lekkernij tussen uw vingers en wacht geduldig tot de hamster het aanpakt. Zonnebloempitjes zijn erg geschikt voor deze 'training'. De hamster zal uw hand associëren met lekkers, en naar u toe komen.
Om de hamster uit eigen wil op uw hand te laten komen, kunt u uw hand plat in de kooi leggen, eventueel met iets lekkers erop. Hiervoor is wel veel geduld nodig.
fremar
7 jaar geleden
Veel met hem spelen, maar wel op een heel rustige manier. Een dwerghamster kan zich vrijwel niet verdedigen tegen vijanden, alleen door te bijten, maar vooral door te vluchten. Hij zal jou dus moeten leren vertrouwen. Dat kan alleen als je veel met hem speelt, hem veel vasthoudt, maar hem wel vrij laat rondlopen als hij dat wil en vooral geen plotselinge bewegingen maakt, want daar houden dwerghamsters niet van. Het werkt natuurlijk altijd goed als je hem regelmatig iets te eten kan aanbieden, al is het maar een beetje van het gewone hamstervoer.

Dwerghamsters slapen over het algemeen overdag en zijn 's avonds en 's nachts actief. Ook daar zal je rekening mee moeten houden. Een dwerghamster wakker maken als deze slaapt, is niet aan te raden. Daar houden ze helemaal niet van en dan kunnen ze van schrik bijten.

Als je een dwerghamster uit zijn kooi wil pakken, zal je dat dus ook op een heel rustige manier moeten doen, zodat hij weet dat hij van jou niets heeft te vrezen.