kan het kwaad voor de socialisatie van je pup om hem op de arm te houden bij andere honden?

Er kwam iemand op de hondenschool met een pupje van 9weken. Ze had hem de hele tijd vast en liet de hond niet snuffelen aan andere honden, toen mijn hond snuffelde aan haar arm om de pup te bekijken zei ze 'hij mag snuffelen maar nog niet aan zijn gezicht' ik vroeg me af of het niet beter was de pup op de grond te zetten (ik denk dat ze thuis nog een hond hebben maar toch vind ik contact belangrijk) is het risico op ziektes niet groter door aan uitwerpselen te komen ipv te snuffelen aan een snuit? De pup had allicht nog niet alle vaccins gehad, maar is dat zo erg? Ik ging met mijn pup vanaf 9weken naar de puppyles..

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Ja, dat kan zeker kwaad kwaad voor de socialisatie.
Het komt er op neer dat de hond geen hond mag zijn. Hij wordt gehouden als accessoire.
Hier is sprake van diermishandeling.
7 jaar geleden
jodyenboyke
7 jaar geleden
Een pup voor het eerst op bezoek op een hondenschool mag zeer zeker wel op de arm genomen worden voor steun, zeker als er veel andere honden aanwezig zijn.
Indien de pup nog niet zijn 2e enting heeft gehad is het wel verstandig om de pup met iedere hond zo maar ik contact te brengen, alhoewel op een goede hondenschool, alle honden ingeent dienen te zijn.
Ivana
7 jaar geleden
Ik ben het volkomen eens met Jodyenboyke.
Kleine toevoeging: je moet de pup wel oppakken in een situatie waarin hij ontspannen is. Als je hem oppakt omdat hij van een andere hond schrikt ben je te laat en wordt er angst "aangepraat". (Je schrikt dus pak ik je op.) Maar dit is een waarschuwende aanvulling, hier terzijde.
Bij een 1e bezoek aan de hondenschool, zeker als het erg druk is met andere honden, is het helemaal niet erg om eerst te wennen op de arm van zijn baasje. De pup krijgt een enorme hoeveelheid prikkels te verwerken en hij heeft ook nog geen band met zijn nieuwe baasje opgebouwd. Zijn nieuwe baasje moet hij leren vertrouwen, hij moet weten/voelen dat hij altijd bij zijn baas terecht kan voor steun.
Natuurlijk moet hij voldoende socialiseren met andere honden/mensen e.d. maar daar zal de komende weken aan gewerkt worden.
De voorzichtigheid met betrekking tot overdraagbare ziektes, is wellicht wat overdreven maar je weet niet of de pup al zijn 2e enting heeft gehad, en dan is voorzichtigheid wel geboden. Zeker om dat op dit moment nogal een aantal virussen voorkomen. Persoonlijk vindt ik, dat een pup meer risico buiten in de eigen (uitlaat)omgeving loopt, als bij een hondenschool. Op een hondenschool dienen alle honden ingeent te zijn en wordt dit ook regelmatig gecontroleerd d.m.v. de inentingsboekjes.
De inzichten over de hoeveelheid prikkels een pup kan verwerken en het bieden van steun aan de hond, is wel iets van huidige wetenschappelijke onderzoeken en wordt nog lang niet overal toegepast.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Dikke plus. Zie nog even mijn toevoeging bij het vorige antwoord.
Het kan geen kwaad om hem voor hij alle vaccins heeft gehad op de arm te houden zeker als hij zo klein is maar men moet hier geen gewoonte van maken ...De hond kan immers dan bang worden van andere honden en geen sociale contacten maken ...zeker dus niet op de grond zetten en terug oppakken wanneer hij bang is zo leer je hem immers dat er een reden is om bang te zijn en dat het goed is dat hij word opgepakt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een hond die bang is kun je niet banger maken door jouw handelingen. Je kunt hem enkel leren dat jij er als eigenaar altijd voor zorgt dat je hem veilig houdt en hem uit een situatie haalt waarin hij zich niet prettig voelt. Als dat betekend dat je hem optilt dan is dat een hele goede keuze.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee , dat is het niet , als je hem oppakt leer je hem dat er reden is om bang te zijn , doe je dat niet en negeer je het heeft de hond zo iets van mijn baas is niet bang en reageert hier niet op dus dan moet ik dat ook niet zijn ....als je hem oppakt heeft hij juist het gevoel dat hij er goed aan heeft gedaan en maakt hij hier een gewoonte van in het begin is dit geen probleem maar ik denk niet dat je later nog steeds (als je een wat grotere hond hebt ) 10 kilo ofzo wilt optillen .
jodyenboyke
7 jaar geleden
Kaat79 heeft gelijk! Angst is een emotie en de pup die nog nauwelijks een binding heeft met zijn nieuwe eigenaar, moet er voor 100 % of meer op kunnen vertrouwen dat zijn baasje er voor hem is! Op de arm van de baas mag en kan hij indien nodig de wereld op zijn gemak verkennen.