Hond besnuffelt ziek konijn. Kan hij ziek worden?

Onder hondje zag wild konijntje en wilde ermee spelen. Toen zagen we dat konijn een zieke indruk maakte. Kan dit kwaad

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het licht eraan, is het een besmettelijk virus dat ook op honden werkt wel. Het licht eraan wat voor soort ziekte hij/zij heeft.
Ivana
7 jaar geleden
Van internet: Besmettelijke konijnenziekte: Encephalitozoön cuniculi
(parasitaire ziekte bij het konijn, die ook gevaarlijk kan zijn voor katten, honden en mensen, risicogroepen, zoals mensen met minder afweer)

Antwoorden (1)

Dat ligt eraan.
Waarschijnlijk heeft het konijn mixomatose. Het is een veel voorkomend virus wat zich onder konijnen snel kan verspreiden en veel slachtoffers maakt.
Voor honden kan het geen kwaad. Ze kunnen het wel gemakkelijk verspreiden. Ze nemen het aan de poten mee en konijnen in de woonwijk kan de hond makkelijk besmetten. De meeste mensen met een huiskonijn laten het inenten tegen mixomatose.
Wat wel kan: via de parasieten die het konijn bij zich draagt zou de hond wel een darmparasiet kunnen oplopen. Denk aan bijv. spoelworm. Wanneer je je hond regelmatig ontwormt en aan vlooienbestrijding doet valt dit reuze mee. Je hond kan, omdat hij tot een andere diergroep behoort, geen mixomatose krijgen.