Ongeveer 16/17/18 jaar
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een huis- tuin- en keukenkat wordt gemiddeld 15 jaar oud. Raskatten halen dat vaak niet, en blijven steken op een gemiddelde van 13 jaar.
Dit geldt voor katten die een verzorgd leventje bij mensen hebben.
Zwervers die gecastreerd zijn, worden gemiddeld een jaar of 5 oud: zwervers die niet gecastreerd zijn mogen blij zijn als ze de 2 jaar halen.
Zwervende poezen die het ene na het andere nest werpen, en katers die zwerven en vechten, met alle ongelukken en ziektes van dien, hebben een kort en zwaar leven.
Rieneke1
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Rieneke plus.
Ik heb twee Siamezen gefokt die de 19 jaar haalden en mijn Blauwe Rus heeft ook kans de 18 jaar te halen. Bij raskatten hangt het veel af van de voorouders en of er zeer nauwlettend naar de stamboom wordt gekeken door een goede fokker.
Rieneke1
8 jaar geleden
Bedankt Ivana!
Per ras zal het zeker verschillen, en ook heb je natuurlijk uitschieters.
Toch speelt inteelt een rol, en de wens van fokkers het uiterlijk te "verbeteren", terwijl dat niet altijd gunstig is voor de levensverwachting.
Ivana
8 jaar geleden
Er hoeft ook bij rasdieren geen inteelt plaats te vinden, dat bedoel ik dus met een goede stamboom. En inderdaad, het beantwoorden aan een ultiem beeld onder invloed van mode, levert zwakke dieren op. Daar houden slechte fokkers zich mee bezig. Mijn keuze voor een Vizsla was ook gebaseerd op de afwezigheid van inteelt (23 jaar geleden). Zo langzamerhand zitten daar ook heel slechte fokproducten bij. Zó jammer!
Rieneke1
8 jaar geleden
Interessant verhaal van Ed Gubbels. http://www.gencouns.nl/artikelen/2005-Fokkerijbeleid%20katten.pdf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ondertussen heeft mijn pers de 15 jaar gehaald [nieren en kanker beperkten zijn leven] en heb ik ook een 22 jarige htk kater gehad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus +
een kat kan afhankelijk van het ras en dergelijke niet veel ouder dan 20 jaar worden. wilde of zwerfkatten lopen natuurlijk grotere risico's dan huiskatten maar ook die kunnen worden geraakt door een auto of gegrepen door een hond. het probleem met katachtigen (helemaal grote katten) is dat hun nieren niet gebouwd zijn voor een leven langer dan 15 jaar en die zullen het dus vroeg of laat begeven.