Hoe leer ik inhalig gedrag bij mijn kat af?

Hij is 6 maanden nu, hij is geholpen. En hij is een ontzettende lieve kat. Tot er in zijn gedachte gang eten in de buurt is. Als ik aan het koken ben, springt hij op het aanrecht, waardoor hij al eens op een grill is gesprongen die aanstond. Als ik de katten ga voeren moet je hem in zijn nekvel vasthouden omdat hij anders zo schrokt dat hij daarna alles uitspuugt. Hij krijgt meer dan de rest maar als hij klaar is en zijn buik bijna uit elkaar klapt wil hij alsnog het voer van de andere stelen. Hij kauwt niet maar slikt het in één keer door. Als je de trap op loopt met een kop koffie en hij denkt dat het voer is probeert hij het uit je handen te slaan. Dit is niet alleen vervelend maar ook erg gevaarlijk. Heeft iemand tips?

* ik voer mijn katten niet vrij, ze krijgen geen commercieel voer, ik maak mijn voer zelf van versvlees,gevogelte en knaagdieren, mocht dit nog uitmaken*

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Je schrijft niet hoe vaak je je katten voert.
Als dat bijvoorbeeld twee maal daags is, dan begrijp ik het gedrag van je katertje.
Katten eten volgens hun natuur 15 tot 20 maal per dag een muizenhapje.
Hun stofwisseling verloopt snel: na 3 uur is het maagje leeg.
Bijgevolg lijdt een kat die tweemaal daags gevoerd wordt, 18 uur per dag honger.
Daar wordt een beestje wel fel van, en dat geeft ook veel stress.
Tel daar bij op dat een kat die eet onder stress, dat eten eerder omzet in vet: nog iets wat je liever niet ziet.
De oplossing is duidelijk: je voert al natuurlijk voer, doe dat nu ook op natuurlijke wijze, dus vaker kleinere hapjes.
Rieneke1
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Je bent al uitstekend bezig!
Blijft de vraag uit mijn reactie: is het beestje goed ontwormd?
Verder zou je kunnen experimenteren en hem toch nog vaker een hapje te geven.
Hou dat een tijdje vol, en kijk eens hoe hij reageert.
Poet
9 jaar geleden
Nou dan mag je je baan wel opzeggen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, en het bijzondere is, dat het een heel bijzonder beestje is.
Rieneke1
9 jaar geleden
Petra,qua eetgedrag zou dat niet echt uit moeten maken, maar het maakt wel dat regelmatig ontwormen van groot belang is.
Ik neem aan dat het niet zo erg is dat hij zich de godganse dag zit te krabben? Poet er bestaan gekoelde etensbakjes die op een timer opengaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou hij in het nest genoeg hebben gehad dat hij daarom nu zo schrokkerig eet? Misschien moet je een bak goede granenvrije brokken de hele dag neer zetten en steeds bijvullen zodat hij kan eten wanneer hij trek heeft en hij op den duur verzadigd raakt.
Rieneke1
9 jaar geleden
Dat is zeker ook een mogelijkheid Maria, zo doe ik het ook, en dat bevalt goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en dan eet deze kleine gulo gulo in één run alle timer gestuurde etensbakje leeg als er geen oppas is.
Rieneke1
9 jaar geleden
Joan, je zou de kleine schrokop voor de nacht apart kunnen zetten met zijn etensbak.
Ik weet niet hoe groot hij is in vergelijking met de andere katten, anders zou je nog aan een voerkist kunnen denken waar alleen hij in past.
Rieneke1
9 jaar geleden
http://www.margali.com/voerkist15.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke, Je beste reactie lijkt mij: wat zegt de dierenarts hiervan? dat schrokop het mijn en dijn niet kent als het om eten gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@PetraMama, weet je zeker dat dit beestje een katje is? ::)) en niet een miniatuur gulo gulo ::))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had één kater die vooral als hij 's nachts buiten was geweest, zo snel at dat hij alles er even later weer uitkotste. Die gaf ik z'n brokjes 's ochtends in twee etappes. Dat ging prima, de rest van de dag had hij geen last van kotsen. M'n andere kat kan ik rustig een volle bak voorzetten, die stopt vanzelf met eten als hij genoeg heeft. Hoewel dat 'genoeg' in zijn beleving niet altijd klopt met wat het naar mijn idee is ;-) Maar wat jij beschrijft is wel extreem. Kan het geen verveling zijn, dat hij op zoek gaat naar eten als hij te weinig te doen heeft? Ook omdat het zo'n slim katje is, misschien wordt hij wat rustiger van extra uitdaging. Geef je hem alleen voer in z'n bakje, of maak je ook wel voerpuzzels?
Helaas, je hebt te maken met de ' aard van het beestje'. Niet alle katten (maar wel veel) gedragen zich zo. Een kat is zoals je weet een roofdier; verwilderde huiskatten blijken ook in Nederland prima te kunnen overleven zonder thuis. Maar ze veroorzaken wel overlast doordat ze vogels vangen, met elkaar vechten en doordat het er op sommige plaatsen wel erg veel zijn. Dat laatste geeft al aan dat ze goed in staat zijn om voor zichzelf te zorgen. Daarbij hoort wel dat ze, als ze iets vangen, het snel opeten. Hoewel een huiskat (goed doorvoed, mag je aannemen) met een muis speelt als hij er een vangt, eet een verwilderde kat het diertje meteen op.
Jouw 'probleem' kat heeft last van een erg sterk instinct, waardoor hij in het wild in het voordeel is. Bovendien is het wel een gegeven dat ' geholpen' katten meer gaan eten. Wat je kunt doen is:
-- de kat opsluiten in een kamer zo lang de andere katten eten (draai de deurklink om zodat hij naar boven toe open gaat).
-- de kat leren dat wanneer hij iets probeert te stelen/pakken, hij voorlopig geen voer krijgt. En hem in het algemeen niet meer geven dan de andere katten. Als hij voer steelt van de andere katten, opsluiten op dezelfde kamer. het zal echt niet lang duren voor je kat dit als ' straf' gaat beschouwen. En al is een kat minder slim dan een mens, op zeker moment zal hij begrijpen dat er een verband is tussen zijn gedrag en de 'straf'.
Zorg er wel voor dat je kat water kan drinken.
-- een vriend van me had een watersproeier voor planten. Daar had hij het dopje af gedraaid, zodat er geen nevel maat 2 dunne straaltjes uit komen. Hij leerde zijn kat ongewenst gedrag af door elke keer dat zijn kat iets deed wat niet mocht, hem te besproeien. Katten hebben een grote hekel aan water dus zijn kat leerde erg snel wat hij niet mocht. Zeker wanneer je 'probleem' kat jouw andere katten de baas is, kan dit goed werken.
-- tenslotte: misschien kun je de betreffende kat eens een tijdje heel weinig voer geven (de helft van wat de anderen krijgen). Met dergelijk gedrag zal hij niet zo mager als een lat zijn? nogmaals, wel zorgen dat het beestje voldoende kan drinken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik min niet snel, maar deze min is welverdiend. -verwilderde huiskatten overleven absoluut niet prima in het wild. Vanuit mijn 20-jarige ervaring op de dierenambulance weet ik beter.
-Dat er op sommige plaatsen veel zwerfkatten zijn, geeft alleen aan dat er op die plek voeselaanbod is.
-ook zwerfkatten spelen met een gevangen muis. Alleen is dit geen spelen zoals wij denken, maar het uitputten van het dier, zodat de kat minder kans heeft gebeten te worden. Katten, en zeker zwerfkatten, kunnen geen ontstekingen gebruiken.
-De kat opsluiten als de anderen eten krijgen? Prima, maar dan apart opsluiten met zijn eigen maaltje, zodat de anderen rustig kunnen eten.
-Als hij eten probeert te stelen (stelen is een menselijke opvatting) geen eten geven voorlopig? Een tijdje heel weinig voer geven?
Totaal onzinnig en zeer katonvriendelijk.
Je bezorgt het beestje hier veel stress mee, en het resultaat zal averechts zijn.
- En dan tot slot de eeuwige plantenspuit. Zal daar even een duidelijk linkje over opzoeken.
Rieneke1
9 jaar geleden
http://www.kattengedragcentrum.nl/120-Hoe-katten-te-straffen-zijn.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Rieneke1 Jammer dat je er zo over denkt.
Rieneke1
9 jaar geleden
Willem, het is niet zozeer wat ik denk als wel wat ik weet.
Dit vanuit mijn jarenlange ervaring bij de dierenambulance en vanuit mijn opleiding tot kattengedragsdeskundige.
Jouw advies is op z;n best onzinnig, en op z'n slechtst gevaarlijk voor de (geestelijke) gezondheid van de kat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is fijn dat je meedenkt WillemNeoChor, maar ik denk ook dat dit averechts werkt. De kat zal nog meer gericht zijn op eten nadat hij een tijd te weinig eten heeft gehad. Ook zal hij nog sneller eten weg pakken bij de andere katten om zo de plantenspuit te ontwijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet diervriendelijk en bovendien verdient de kat geen straf voor zijn gedrag.
Het ligt niet aan het soort voer. Dat is al erg goed gekozen!
Wat wel nodig kan zijn: medisch onderzoek. Laat de dierenarts je kat eens onderzoeken. Er zal waarschijnlijk niet veel aan de hand zijn, maar hij kan wormen hebben. Probeer evt. wat urine en ontlasting op te vangen.
Als het na een medische behandeling niet overgaat is het aangeleerd gedrag: je kat reageert op elk geluidje wat maar een beetje met eten te maken heeft. Je kunt dit gedrag ombuigen maar het duurt wel een tijdje voordat hij het doorheeft.
Leer je kat een woordje of geluidje aan wat onverbiddelijk voer oplevert. Dat woord/commando of geluid (fluitje, belletje o.i.d.) mag alleen dan gebruikt worden wanneer hij echt eten krijgt. Handeling is als volgt: rammelen met theekopjes, bestekgeluiden (ik bedoel snijden, hakken e.d. op een plank of bordje) leveren NOOIT meer eten op. (Wanneer je eten klaarmaakt zet je het eerst weg totdat hij rustig is en zijn eten niet meer verwacht. Aan de hand van zijn verdere gedrag moet je even kijken wanneer hij zo rustig is dat hij zijn eten naderhand niet meer uitspuugt. Het kunnen 5 minuten zijn, maar ook 15. Uiteindelijk zal je kat steeds sneller rustig worden naarmate de training vordert.)
Vervolgens zeg je duidelijk: "DINNER!" (Of je laat je fluit of bel horen. ) Je zet het eten voor hem neer en laat hem eten.
Belangrijk: Dit moet je wel vrij snel doen om te voorkomen dat de kat in zo'n hoge staat van opwinding komt dat hij daarna weer zijn eten uitspuugt. In het wild vangt een kat nl. zijn eten in een vaste volgorde: hij besluipt zijn prooi, vangt hem, komt tot rust en gaat dan pas eten. Voor elke van deze handelingen maakt hij de daarvoor benodigde chemische stofjes aan. Omdat jouw kat nog jong is, moet hij deze stappen nog leren.
Een kat is heel slim en zeker in staat om dit opnieuw te leren!
Wanneer je het consequent volhoudt leert je kat dit in korte tijd aan.