Hoe leer ik inhalig gedrag bij mijn kat af?

Hij is 6 maanden nu, hij is geholpen. En hij is een ontzettende lieve kat. Tot er in zijn gedachte gang eten in de buurt is. Als ik aan het koken ben, springt hij op het aanrecht, waardoor hij al eens op een grill is gesprongen die aanstond. Als ik de katten ga voeren moet je hem in zijn nekvel vasthouden omdat hij anders zo schrokt dat hij daarna alles uitspuugt. Hij krijgt meer dan de rest maar als hij klaar is en zijn buik bijna uit elkaar klapt wil hij alsnog het voer van de andere stelen. Hij kauwt niet maar slikt het in één keer door. Als je de trap op loopt met een kop koffie en hij denkt dat het voer is probeert hij het uit je handen te slaan. Dit is niet alleen vervelend maar ook erg gevaarlijk. Heeft iemand tips?

* ik voer mijn katten niet vrij, ze krijgen geen commercieel voer, ik maak mijn voer zelf van versvlees,gevogelte en knaagdieren, mocht dit nog uitmaken*

Weet jij het antwoord?

/2500

Je schrijft niet hoe vaak je je katten voert. Als dat bijvoorbeeld twee maal daags is, dan begrijp ik het gedrag van je katertje. Katten eten volgens hun natuur 15 tot 20 maal per dag een muizenhapje. Hun stofwisseling verloopt snel: na 3 uur is het maagje leeg. Bijgevolg lijdt een kat die tweemaal daags gevoerd wordt, 18 uur per dag honger. Daar wordt een beestje wel fel van, en dat geeft ook veel stress. Tel daar bij op dat een kat die eet onder stress, dat eten eerder omzet in vet: nog iets wat je liever niet ziet. De oplossing is duidelijk: je voert al natuurlijk voer, doe dat nu ook op natuurlijke wijze, dus vaker kleinere hapjes.

Helaas, je hebt te maken met de ' aard van het beestje'. Niet alle katten (maar wel veel) gedragen zich zo. Een kat is zoals je weet een roofdier; verwilderde huiskatten blijken ook in Nederland prima te kunnen overleven zonder thuis. Maar ze veroorzaken wel overlast doordat ze vogels vangen, met elkaar vechten en doordat het er op sommige plaatsen wel erg veel zijn. Dat laatste geeft al aan dat ze goed in staat zijn om voor zichzelf te zorgen. Daarbij hoort wel dat ze, als ze iets vangen, het snel opeten. Hoewel een huiskat (goed doorvoed, mag je aannemen) met een muis speelt als hij er een vangt, eet een verwilderde kat het diertje meteen op. Jouw 'probleem' kat heeft last van een erg sterk instinct, waardoor hij in het wild in het voordeel is. Bovendien is het wel een gegeven dat ' geholpen' katten meer gaan eten. Wat je kunt doen is: -- de kat opsluiten in een kamer zo lang de andere katten eten (draai de deurklink om zodat hij naar boven toe open gaat). -- de kat leren dat wanneer hij iets probeert te stelen/pakken, hij voorlopig geen voer krijgt. En hem in het algemeen niet meer geven dan de andere katten. Als hij voer steelt van de andere katten, opsluiten op dezelfde kamer. het zal echt niet lang duren voor je kat dit als ' straf' gaat beschouwen. En al is een kat minder slim dan een mens, op zeker moment zal hij begrijpen dat er een verband is tussen zijn gedrag en de 'straf'. Zorg er wel voor dat je kat water kan drinken. -- een vriend van me had een watersproeier voor planten. Daar had hij het dopje af gedraaid, zodat er geen nevel maat 2 dunne straaltjes uit komen. Hij leerde zijn kat ongewenst gedrag af door elke keer dat zijn kat iets deed wat niet mocht, hem te besproeien. Katten hebben een grote hekel aan water dus zijn kat leerde erg snel wat hij niet mocht. Zeker wanneer je 'probleem' kat jouw andere katten de baas is, kan dit goed werken. -- tenslotte: misschien kun je de betreffende kat eens een tijdje heel weinig voer geven (de helft van wat de anderen krijgen). Met dergelijk gedrag zal hij niet zo mager als een lat zijn? nogmaals, wel zorgen dat het beestje voldoende kan drinken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100