Wat te doen als jonge kat de nieuwe kitten opjaagt?

Ik heb sinds enkele maanden een siameesje(kater, ongecastreerd) die heel stabiel is. Hij is met 12 weken met ons meegegaan naar huis. Nu is hij ongeveer 7 maanden. Omdat we vonden dat hij een maatje verdiende zijn we op zoek gegaan naar een kitten. Deze is sinds gisteren hier en is 8 weken oud(moest wegens omstandigheden eerder uit het nest).

Omdat mijn kat vaker geïntroduceerd is met katten en altijd heel sociaal en open reageerde hebben we de kitten(ook een katertje) en hem meteen kennis laten maken. Dit ging heel gemoedelijk en rustig. Ze hebben geen een keer agressie getoond naar elkaar. Dit ging dus een halve dag goed. Alleen sinds dat de kitten de kattenbak heeft gebruikt blijft de kat van 7 maanden hem opjagen zodra hij de kans heeft.

Als de kitten ligt te slapen laat hij hem met rust, maar als de kitten rond loopt blokkeert hij hem. Loopt hij over hem heen, fixeert ie op hem. Hij heeft geen nagels uit en bijt bijna nooit met zijn tanden. Alleen is hij een stuk zwaarder dan de kwetsbare kitten natuurlijk. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn vriend vaak met zijn handen heeft gespeeld met de oudste kat, waarschijnlijk heeft dat hieraan bijgedragen. Graag zou ik dus weten hoe we dit het beste kunnen aanpakken aangezien de oudste zich er niks van aantrekt als je hem wegzet, hij zit echt in een soort 'trance'.

Overigens vinden ze elkaar niet onaardig, want ze zoeken elkaar ook op een rustige manier op. De kater likt het kitten ook en ze geven elkaar ook kopjes.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Zorg in ieder geval voor twee (liefst drie) kattenbakken, zodat dat niet de aanleiding tot de aanval kan zijn.
Siamezen zijn uitermate speels. Misschien verstandig om toch per dag een paar maal met de oudere kat te spelen, zodat hij niet al zijn energie op het jonkie projecteert.
De kleine kat zal zich er misschien in mengen, dan zie je vanzelf of hij het ook nog steeds leuk vindt. Over een paar maandjes heb je er geen omkijken meer naar en spelen ze fijn samen.
Ivana
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Veel spelen met de oudste, +
Jouw kat (die je al langer hebt) is nog maar 7 maanden, hij is dus nog erg jong en zit vol energie, je nieuwe kat is 8 weken oud en zit ook vol met energie maar moet natuurlijk nog even wennen.. Ik raad je wel aan beide katers te laten castreren dit voorkomt vechten in de toekomst en kans op ziektes worden sterk verminderd en over het algemeen wordt een gecastreerde kater ouder.

Je hebt de introductie van je nieuwe kat niet helemaal op de aanbevolen manier gedaan maar gelukkig gaat het goed. Als ik jouw verhaal zo lees mag je heel blij zijn want het lijkt erop dat deze 2 katten dikke maatjes gaan worden. Je zegt dat er nog geen één keer agressie is getoond, vaak bij nieuwe katten wordt er gesist, staan de oren naar achter en de kat mag vaak niet in de buurt komen, dat dit dus niet gebeurd bij jou is heel goed, en geen enkele gezonde kat zal zomaar een kitten iets aandoen (instinct).

Hij is gewoon aan het spelen en de grenzen aan het opzoeken met je nieuwe kat, houd het natuurlijk wel in de gaten maar een kitten kan best wat hebben hoor. Dat de kat je nieuwe kat likt is heel goed, dit doen katten niet zomaar bij andere katten, en het bijten, tja.. ik heb 2 katers van ruim 6 maanden, het zijn 2 broertjes en ze jagen elkaar regelmatig op en stoeien af en toe vrij hard en bijten elkaar zachtjes bij het likken in de nek (dit doet vooral Puma en volgens mij is dat wel een teken van dominantie), maar niet iets om je echt zorgen over te maken. Laat ze gewoon lekker gaan en bemoei je er niet teveel mee, maar houd het natuurlijk wel altijd in de gaten het blijven immers dieren.

En als de kattenbak spanning geeft plaats dan inderdaad een 2e bak en leer je kitten op deze te gaan, het komt vast goed :)! En, wat ik nog wel wil zeggen, katten spelen op een heel andere manier dan wij denken dat ze horen te spelen, ik denk vaak bij mijn katten van "nee, gaat dit goed??" en dan gaat het gewoon goed en als ik mij ermee bemoei (doe ik nu ook niet meer) en één kat wegzet is die kat binnen 2 seconden weer aan het donderjagen met de ander dus dan laat ik ze maar gaan, en schrik niet van gepiep in het begin, zo geeft het kitten aan dat de andere kat te ver gaat (mocht dit gebeuren), dit moet je ook even laten gaan totdat je denkt dat het echt te ver gaat, maar meestal zal de andere kat dan stoppen. Veel plezier met je nieuwe kat en natuurlijk ook met de andere kat :)!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Idd rap de oudste laten castreren, had al moeten gebeuren.
Twee ongecastreerde katers is vragen om problemen tzt.
+
Meerdere, het liefst open kattenbakken zodat de een de uitgang bijvoorbeeld niet blokkeerd. Zorg verder voor voldoende uitvluchtpunten. Creër plaatsen voor de katten door met verschillende hoogtes te werken (dit kan met speciale plankjes aan de muur, maar ook met bijvoorbeeld een nette vensterbank).

Katten zijn dieren die liever gevechten uit de weg gaan, pas als er geen andere optie is zullen ze het gevecht aangaan. Vandaar dat katten in pensions bij elkaar in 1 ruimte kunnen zitten. Bij honden zou dit absoluut niet verstandig zijn.

Zorg er dus voor dat ze de confrontatie niet aan hoeven gaan: een extra kattenbak, drinkensbak, etensbak, speeltjes en veilige plaatsen.