Is er een manier om lichaamsgeur van hond te veranderen ?

Ik heb 2 honden, een labrador en een kortharige dwergteckel. De labrador die zich werkelijk te pas en te onpas in rolt ruik je helemaal niet, de kleine van 4 kilo stinkt echt heel erg. Al verschillende keren bij dierenarts geweest, complete check-up gehad, bloed,urine,darm en allergietest, huidanalyse . Voer is volgens dierenarts prima ( trovet) , oren en gebit zijn goed, hij is 3 jaar. Wordt om de week gewassen met speciaalshampoo voor huidproblemen, heeft droge huid, shampoo is via dierenarts. Na het wassen, stinkt hij na ongeveer 3 uur weer precies hetzelfde, hij heeft een dunne kortharige vacht. Dekens e.d worden elke dag verschoond. Het is klein knuffelkontje, dus wordt ook graag op schoot genomen, maar geur is soms niet te harden, hij wordt daarom niet genegeerd hoor, maar is wel niet prettig dat je hele huis er naar ruikt. Iemand tips, om op een andere verantwoorde manier dit op te lossen, weet dat deels kan komen door, voeding, ras, vacht,gezondheid, maar is dus al allemaal nagekeken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk ligt het toch aan het voer.
Er zijn honden die minder gaan ruiken als ze vers vlees voeding krijgen. De droge huid kan deels te wijten zijn aan de brokken die je hond krijgt. Meestal zijn brokken gebaseerd op granen. Daardoor zijn de gezonde toevoegingen in het voer moeilijker te verteren. Gevolg: ze komen niet aan op de plaatsen in het lichaam waar ze nodig zijn. (De droge huid kan daar mede de oorzaak van zijn. Wanneer je het juiste voer kunt vinden voor je hond kan het zijn dat de shampoo achterwege kan blijven.) De toegevoegde vitaminen kunnen deels als "ballast" via de natuurlijke weg worden afgevoerd.
Dierenartsen zullen altijd hun eigen voer aanprijzen omdat het geld in het laatje brengt.
Als je hond geen nierproblemen of andere (erfelijke)medische kwalen heeft kun je proberen je hond over te zetten op ander voer. Wanneer je geen vlees wilt geven is er ook voer verkrijgbaar wat qua samenstelling lijkt op vooraf samengestelde vers vlees maaltijden.
Je kunt eens je licht opsteken bij de diverse hondenforums. (Bijv.: hondenpage, of misschien heeft een teckelclub ook een forum). Het zal je verbazen hoeveel mensen er zijn met een hond die exact dezelfde problemen heeft en hun ervaringen delen.