hoeveel maal per dag moet je een volwassen hond voeren?

wij hebben op dit moment een logé hond, Labrador Retriever, 8 jaar oude Reu. Om 19.00 uur krijgt hij 1 halve voederbak met hondenbrokken merk Bento Kronen.
Na deze halve bak brokken wordt hij nog 1 maal goed uitgelaten voor de nacht en dan de volgende dag krijgt hij pas weer om 19.00 uur eten.

Het lijkt mij dat je in de ochtend 1 halve voederbak met brokken geeft en niet in de avond ivm het verteringsproces. Tijdens de nachtrust lijkt mij niet dat een hond deze voeding verteert en overdag heeft hij weinig tot geen energie omdat hij de avond ervoor eten heeft gehad. Of zit ik ernaast met mijn redenering?

Ben benieuwd naar tips van andere hondenliefhebbers.

Caroline

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.9K

Antwoorden (4)

Ik weet niet wat de eigenaren voor instructies meegegeven hebben?! Ik zou dat sowieso volgen, dat is de hond namelijk gewend.. Mijn oude rottweiler kreeg zo'n 350 gram en dat 2 keer per dag (S'ochtends een en S'avonds een) maar is een groter ras en zoals ik al zei,het is wat een hond gewend is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn honden kregen ook meer naar de avond hun eten. Al deed ik dat wel meestal na ons avondmaal dus laat ons zeggen eerder tegen een uur of 5.30u.
In de loop van de dag kregen ze wel ook hapjes (koekjesbeen, bot, het vet van mijn vlees s' middags, beloningssnoepjes... ) en zo, maar dan moesten ze ook wachten tot het weer avond was.

Maar het hondje van mijn schoonmoeder, die krijgt zowel in de morgen als op de avond een deel van zijn voer. Die is het zo gewoon en die zou niet anders willen.

Nog een andere hond die ik ken, die krijgt zijn maal tijdens de middag. Maar die mensen zijn wel elke dag thuis en moeten niet gaan werken. Tijdens de avond krijgt hij nog een hapje voor het slapengaan. Ook hier, t beestje is het zo gewoon.

Volg hun raad maar gewoon op.
9 jaar geleden
Een grote hond kan makkelijk 1 x per dag eten, zo ongeveer na jouw eigen avondeten. Ik laat ze trouwens 5 x per dag uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik denk dat het bij elke hond verschillend kan zijn. D.w.z. de een doet het beter op 2 en de ander op 3 maaltijden.
Over het algemeen wordt bij wat grotere (boven de 30 kilo) rassen geadviseerd 2x per dag te voeren. Dit i.v.m. een aanleg voor maag- en/of darmtorsies. Sommige hondenrassen hebben aanleg voor torsies. (M.n. dogachtigen en molossers.)
Er zijn honden die de neiging hebben bij 1 maaltijd per dag teveel maaggal aan te maken. Wanneer een hond hier last van heeft eet hij gras. Daarmee maakt hij zichzelf misselijk en braakt of poept het maaggal uit. Maaggal is geel en wanneer het eruit komt is dit doorgaans binnen een half uur nadat hij gras gegeten heeft. (Maar soms al binnen 2 minuten.) Het gras zie je dan bij het braaksel. Dit "ritueel" kan overigens geen kwaad. Het is wel lastig wanneer je haast hebt en je hond wil perse gras eten. Er zijn honden die, wanneer ze geen gelegenheid krijgen om gras te eten, doodleuk aan de kamerplanten beginnen. (Met alle gevolgen van dien: veel kamerplanten zijn giftig.)
Je kunt de maaltijden makkelijk over 2 gelijke delen met bijv. 12 uur ertussen aanbieden.
Wat ook kan: 2 kleine maaltijden en 1 grote. Het is maar net waar de hond het het beste op doet.
Doorgaans moet een hond die brokken eet meer water drinken. Het water helpt bij de vertering. Bij nat voer (blik, rauw of zelf gekookte maaltijden) drinkt een hond minder.
Sommige mensen geven hun hond liever nat voer, omdat de hond dan minder ontlasting produceert en minder plast. Dat kan makkelijk zijn met het zindelijk maken van een pup en de uitlaattijden kunnen wat verder uit elkaar gepland worden.
Voor uw logee is het beter u aan de voergewoonten te houden zoals de eigenaren het willen. De hond is al in een andere omgeving. Zijn eigen voer, bak en etenstijd biedt de nodige structuur zoals hij het gewend is.