is chemisch kattebakgrint een gevaar voor de gezondheid van katten?

Mijn vriendin heeft kattenbakgrint dat uitwerpselen absorbeert waardoor ze de kattebak niet meer hoeft schoon te maken. Het grint is wit met knalblauwe korrels. Inmiddels zijn 3 katten van haar vrij jong overleden aan vergrote nieren. Kan dit te maken hebben met dit chemische kattebakgrint?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Vermoedelijk doel je met "vergrote nieren" op de ziekte PKD.
Dit is een erfelijke ziekte, dus ik vermoed dat de kattenbakkorrels hier niets mee te maken hebben.
Wellicht heeft je vriendin raskatten?
Deze ziekte komt veel voor onder perzen en exotics, en rassen waar perzen ingefokt worden zoals brits kortharen, birmanen en raggdolls.
Rieneke1