Kan ik MDF gebruiken voor een cavia huisje?

Ik wil graag een huisje voor mijn cavia's maken maar kan ik hiervoor mdf gebruiken, en welke verf heb ik hier voor nodig. Ik weet dat ik verf op waterbasis moet gebruiken maar moet ik nog ergens anders op letten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
MDF kun je hier wel voor gebruiken hoor, ken genoeg mensen die dit ook gedaan hebben. Inderdaad heb je wel een speciale lak nodig; zelf weet ik niet welke dus zou ik dat in de bouwmarkt vragen. Succes met het maken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zorg er in ieder geval voor dat je zo min mogelijk kieren hebt waar vocht tussen kan komen, MDF is behoorlijk vochtgevoelig.

Het beste antwoord

MDF is niet geschikt, zoals anderen ook al aangeven. Niet alleen giftig bindmiddel wat je cavia gaat opknagen, maar ook giftig fijnstof als je gaat zagen en schuren. Bovendien is het niet zo stevig als je het gaat schroeven of timmeren. Gebruik gewoon massief vurenhout, of grenen of lariks. Wel onbehandeld, dus geen geimpregneerd tuinhout.
Je kunt het onbehandeld gebruiken, lariks blijft dan van de 3 het langst mooi. Wil je toch een kleurtje, dan kun je ook kleurbeits van bijvoorbeeld Ikea gebruiken. Die is ook geschikt voor kinderspeelgoed en kinderbedjes. Als een baby er veilig op kan sabbelen en knagen, kan jouw cavia dat ook. Veel knutselplezier met je cavia!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, ik zou geen mdf gebruiken. MDF is gemaakt van vezels die bij elkaar worden gehouden met een soort bindmiddel/lijm. Omdat cavia's aan hout knagen, is mdf niet geschikt. Gebruik liever onbehandeld vurenhout of koop een kant en klaar huisje wat vaak van dunne twijgen is gemaakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een reden om geen mdf te gebruiken is dat het hout 'zuigt', ook de pies van de meestal niet zindelijke cavia's. Dat gaat enorm stinken en uiteindelijk zal het huisje ook gaan rotten.
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
En niet verven vanwege het knagen.
Paulus plus.
paulus811
9 jaar geleden
Dank je en inderdaad niet verven, goeie aanvulling.