Aquariumfilter onderwater of boven het water?

Vandaag heb ik een aquarium aangeschaft. Het betreft hier mijn eerste aquarium en vandaar dat ik nog veel moet leren hierover. Ik heb bij het aquarium een filter gekregen waarbij het water uit een buis weer terug in het aquarium wordt gespoten. Nu heb ik de buis onderder water gedaan vanwege het geluid. Hij pompt nog steeds gefilterd wat in de bak. Toch vraag ik me af of dit goed is. Weet iemand of ik hier goed aan doe? Het betreft de aqua-flow 200

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.7K

Antwoorden (2)

De motor van het pompje moet in ieder geval onder de waterlijn zitten. Wat betreft de uitstroom mag je kiezen of deze onder danwel boven water zit. Onder water geeft dit wat meer stroming en dat is vaak wel prettig voor de visjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de meeste gevallen zal dit het best onder water gaan.

Boven water vindt er namelijk meer uitwisseling met de atmosfeer plaats wat een CO2-verlies betekent. En te weinig CO2 dat vinden je plantjes niet zo leuk. (ik hoop dat je plantjes hebt, een gezond aquarium betekent plantjes er in).