Ik heb een flinke slakkenplaag in mijn aquarium. Wat kan ik hier aan doen?

Nu al een paar maanden heb ik steeds meer slakken in mijn aquarium; tegen de avond zitten er tientallen op de ruit en nog steeds worden het er steeds meer.
Op internet lees ik dat dit meestal veroorzaakt wordt door teveel voeren. Ik ben daarom steeds minder gaan geven; nu een keer in de week een hoeveelheid die binnen 10 seconden op is. Veel minder durf ik niet te geven.
Verder heb ik geprobeerd ze te verwijderen; dat vermindert de hoeveelheid nauwelijks. Slakken dooddrukken is wel erg wreed en zal vast niet beter werken dan gewoon verwijderen.
Ik heb valletjes gemaakt van flesjes, maar het aas (komkommer) negeren ze volkomen.
Ook slak-etende slakken verminderen de hoeveelheid niet merkbaar. Die slakken zijn overigens ook spontaan verdwenen.

Wat kan de oorzaak zijn? En heeft iemand nog werkzame tips?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
42.7K

Het beste antwoord

Het antwoord op je vraag is: koop slakken! :)
Maar dan slaketende slakken. De Anatome Helena.
Via Marktplaats vind je vele aanbieders.

De Helena slak of ook wel eens slaketende slak genoemd. Is een zeer nuttig diertje in je aquarium. Deze slak eet namelijk het teveel aan slakken in je aquarium. Iedere aquarium houder heeft wel eens een slakken plaag gehad of kent dit zeer goed. Dit komt omdat slakken altijd wel aanwezig zijn vooral in plantjes die je koopt. Je ziet het vaak niet want slakken leggen eitjes op bladeren en die komen in je aquarium zeer snel uit. En dan krijg je al snel een slakken plaag. Maar ook dode visjes of zieke vissen worden door de Helena Slak op gegeten.

De Helena slak zal nooit een eigen soort op eten zelfs niet als die dood of ziek is. Ook krijg je nooit een overbevolkte slak in je aquarium want een Helena slak legt slechts 1 eitje per keer. Dit in tegenstelling met andere slakken die doen niets anders dan eitjes leggen.

De Helena laat zich goed zien in je aquarium en eet ook algen tegen je raam van je aquarium. Maar heel vaak zal ze zich ook onder de grond verstoppen en komt enkel het buisje boven. Zo vangt ze haar prooi.

Ook zonder slakjes in je aquarium leeft de Helena mooi door. Zelden heb je een dode Helena in je aquarium.
Plaatje bij antwoord
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is precies de de slak_etende slak die ik al gekocht heb. Zoals gezegd deed dit niets en is deze slak spontaan uitgestorven in de bak...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb die slakken toch maar weer gekocht, ben benieuwd...
Bedankt !

Andere antwoorden (2)

Mogelijk heb je een vrij nieuw aquarium, dan komt dit veel voor.
Slakken zijn uitermate nuttig in een aquarium.
Ze eten restanten visvoer op, dode visjes, algen van de ruit en van de planten.
Hoe meer er te eten valt hoe meer slakken.
Dus moet er veel te eten zijn.
Gelukkig dus heb je al die slakken die je bak mooi schoon houden.
Al deze slakken hebben kalk nodig, dat ze uit hun voer en water halen.
Hierdoor kan je GH te laag worden, dus testen.
Als het water wat ouder wordt, krijg je ook minder slakken.
Dus hoef je echt niets te doen, het komt van zelf in evenwicht en de slakken zorgen voor een gezonde biotoop voor de vissen en ruimen alle rommel op.
Wees er blij mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het wel voldoende dat vs de visjes nu maar 1 keer per week eten geeft?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een inmiddels 7 jaar oud aquarium. Tot ongeveer een half jaar geleden was er niets aan de hand. Een slakje hier en daar vind ik eigenlijk wel leuk, maar dit zijn er gewoon teveel. Natuurlijk moeten al die slakken ergens hun voedingsstoffen vandaan halen, maar ik heb geen idee waar. Ik voer dus niet veel. Alg valt reuze mee, ook omdat ik hem wekelijks reinig; daarbij ververs ik ongeveer 1/3 van het water. Ik zie geen plantenresten, geen dode vissen. Ik snap er dus niets van...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@vlinder: daar was ik eerst ook bang voor, maar ze blijven gaan niet dood en ogen gezond.
Je kan een paar sla blaadjes erin doen een paar uur wachten en ze zitten erin geloof me niet te lang laten zitten steeds nieuw blad erin en werkt wel.