paard draait been en valt er bijna doorheen, wat te doen?

Als ik mijn paard ga borstelen dan gaat dat allemaal goed tot k met de rosborstel over haar kont ga.. Ze draait dan haar been zo ver tot ze op een geven moment bijna omvalt, heb al een keer gehad dat ik der net tegenhield anders was ze echt gevallen.
Ik weet dus niet wat ik moet doen, paard lijkt geen pijn te hebben alleen wel hele erge jeuk.
Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het lijkt erop dat het paard weinig vet en/of zeer weinig spieren heeft op de achterhand achter de huid. Deze plaats is dan te gevoelig voor de harde rosborstel. Gebruik daar dan de zachte borstel. Dus de borstel die geschikt is om de benen en het hoofd voorzichtig mee te poetsen. Let erop dat je deze borstel altijd met de haren mee poetst! Met de rosborstel maak je draaiende bewegingen. De ‘harde’ gedeeltes van het paardenlichaam; de benen en het hoofd dus, mag je sowieso niet met de rosborstel poetsen. Doorgaan met roskammen terwijl het paard het been dusdanig wegdraait tot het haast omvalt is natuurlijk zeer onverstandig, ondeskundig en totaal onnodig. Poets het paard voorzichtig op de achterhand. Merk je dat ze het onprettig vindt, houdt er dan mee op. Wacht het rustig af en overleg met de veearts na zijn vakantie. Als het paard veel jeuk heeft zul je daar toch ook iets aan moeten laten doen. Jeuk kan zoveel oorzaken hebben, dat zelf experimenteren met geneesmiddelen uit den boze is. En vergeet niet de omgeving van het paard te behandelen: borstels, zadeldekens, tuigen, enz. moeten ook behandeld worden.

Het paard heeft jeuk. Daarom draait ie met zijn been en gaat hij naar je toe hangen. Omdat ie t heel lekker vind dat jij daar rosborsteld. Ga maar eens met een harde borstel over de staart, vind hij heerlijk. Kijk maar of hij tijdens het rosborstelen zijn bovenlip raar trekt. Dan is zo van " oehhh lekker". Probeer eens hoe het bij zijn manen/schoft gaat, als hij het daar ook lekker vind heeft hij zomer-eczeem ook wel staart en manen eczeem genoemd. Dat komt door dat hij dan allergisch is voor die kleine knutten/muggen. Als die bijten krijgt het paard jeuk door een allergische reactie op de speeksel van de mug. Dat is helaas chronisch en gaat nooit meer over. Wel zijn er middelen die je er voor kan kopen om te smeren of sprayen. Als hij naar buiten gaat een goed passende vliegendeken met halsstuk op en inspuiten met vliegenspray helpt ook wel goed. Manen en staart goed schoon en uit de klit houden maar NIET vaak met shampoo wassen of nat maken. Shampoo en water droogt de huid uit en bevorderd de jeuk. Je hebt speciale shampoos er voor. Het is echt sneu hoor als een paard dat heeft,erge jeuk waar je niet bij kan is erger als pijn! Mijn paard had dit ook. In de link staat alles beschreven. Let wel op dat hier de ergste vorm word beschreven. Er zijn mildere vormen, dat heeft te maken met de gevoeligheid van het paard. Het kan dus ook alleen aan de staart of manen en staart voorkomen.

Bronnen:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Staart-_en_...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100