paard draait been en valt er bijna doorheen, wat te doen?

Als ik mijn paard ga borstelen dan gaat dat allemaal goed tot k met de rosborstel over haar kont ga.. Ze draait dan haar been zo ver tot ze op een geven moment bijna omvalt, heb al een keer gehad dat ik der net tegenhield anders was ze echt gevallen.
Ik weet dus niet wat ik moet doen, paard lijkt geen pijn te hebben alleen wel hele erge jeuk.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Goede vraag voor de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja zat ik ook al aan te denken maar de dierenarts is op vakantie en anders moet ik naar de dierenarts toe gaan maar dat is te ver weg en paard kan niet in trailer
Rieneke1
9 jaar geleden
Je kan allicht de vervanger bellen en om advies vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bel een dierenarts
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is r niet iets wat ik zelf kan doen..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen een dierenarts kan je adviseren. Google eens op mobiele dierenarts, die komt naar je toe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wil liever niet een onbekende bij mijn huis hebben
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
TS hoopt dat een dierenarts hier komt en haar vraag ziet. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo dat ? @zkr999
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een paard is een kostbaar dier. Daar experimenteer je niet mee als je denkt dat het pijn heeft.
Bij veel jeuk zou je in afwachting van de dierenarts het Anti-jeuk totaalpakket kunnen proberen.
http://www.paardendrogist.nl/product/105/120/anti-jeuk-totaalpakket/101815 Ook voer kan oorzaak zijn van jeuk. Het kan heel goed uit het voer komen. Huidklachten en jeuk kunnen van te eiwitrijk voer, of door een graan dat ze niet verdragen (een allergie of een intolerantie).
U zult in ieder geval een dierenarts moeten raadplegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dacht zelf aan zomereczeem.
Ik experimenteer niet met mijn paard als ik denk dat ze pijn heeft! Als ze pijn zou hebben zou ze mank lopen / weet ik veel wat maar ze doet alles gewoon normaal.
Zou het kunnen zijn dat dit te maken heeft met dat ze al 26 is en de oplossing misschien inslapen zou kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt likeyou, kijk maar naar mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En zomer eczeem is geen reden om in te slapen hoor! Mijn paard heb ik 13 jaar gehad met zomer eczeem. Hij is 31 geworden. Je moet alleen zelf goed er mee bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar zeg je wat. 26jaar dat is best een paard op leeftijd. Er zal dus ook een zekere mate van slijtage aan tanden en kiezen zijn. Maar dat verschilt erg veel per paard. Oudere paarden kauwen ook minder krachtig. Over inslapen zou ik zelf pas gaan denken als het gebit dusdanig slecht is dat het niet meer kan kauwen. (Of bij kreupelheid).
Met "niet mee experimenteren" bedoel ik, dat ik mij niet waag aan allerlei veronderstellingen en adviezen over anti-jeuk medicijnen. Hooguit iets om de tijd te overbruggen totdat je eigen veearts terug is,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
26 jaar maar toch heel actief, komt elke dag nog naar me toe gerend als ik aankom, elke dag even kwartiertje buiten lopen en 2 of 3 x per week een uurtje rijden.
Kauwt nog goed hoor (veearts heeft ooit gezegd dat je dat kan zien als ze hooit of er dan ergens propjes liggen ofzo. wat ik al zei is dat ze niet kreupel is. Wel heeft ze op 3benen mok en op het andere been rare korstjes maar lijkt totaal niet op mok. Alsof je een muggenbult hebt opengekrabt. Kan dat met zomerexceem te maken hebben?
Hoelang denk je dat t beestje t nog vol zou houden?
En toch wel raar, zo oud en dit is de eerste keer
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@vrouwe70 reed jij nog op je paard toen ie 30was ??? (Gewoon weetje haha)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee , hij was vanaf zijn 28e met pensioen wegens rugklachten. Is de hoefsmid en dierenarts al bij je paard geweest voor de hoeven en de mok? Ik had die vraag toen ook beantwoord. Als dit nog niet gebeurd is moet je echt bellen hoor. Dan zijn er meerdere problemen aan de hand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoefsmid afgelopen week geweest, dierenarts (nog) maar de mok is ook al bijnna klaar
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heeft jouw dierenarts geen vervangende arts voor als hij op vakantie is? Of zelf ziek is? Ik zie dat wel eens bij dierenartsen dat ze of in een artsengroep zitten en er altijd wel iemand aanwezig is die dinst heeft, of je belt ze op en dan hoor je een bandje wat zegt dat de arts in die en die periode weg is en waar je in noodgevallen dan wel terecht kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als men na het hooien propjes op de grond vindt, hoeft dat nog niet eens op tandproblemen te wijzen. Het kan best dat er stukjes in het hooi zitten die niet bevallen en dan laten ze het vallen. Dat kun je ook zien als een paard graast en er iets tussen zit wat ze niet lusten. Dan laten ze het gewoon uit hun mond vallen.
Controleer bij overmatige slijmproductie tussen de wang en de kiezen of daar propjes zitten.
De lip optrekken als teken van genoegen is iets anders dan het hoofd omhoog en slijm produceren.
Zolang jouw financiële toestand het toelaat zou ik verdere adviezen bij de veearts inwinnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Paardengedrag en behandeling kunnen per ras zeer verschillen.
Het voornaamste vergeet ik nog: alleen jij en de veearts kennen jouw paard het beste.

Het beste antwoord

Het lijkt erop dat het paard weinig vet en/of zeer weinig spieren heeft op de achterhand achter de huid. Deze plaats is dan te gevoelig voor de harde rosborstel. Gebruik daar dan de zachte borstel. Dus de borstel die geschikt is om de benen en het hoofd voorzichtig mee te poetsen. Let erop dat je deze borstel altijd met de haren mee poetst! Met de rosborstel maak je draaiende bewegingen.
De ‘harde’ gedeeltes van het paardenlichaam; de benen en het hoofd dus, mag je sowieso niet met de rosborstel poetsen.
Doorgaan met roskammen terwijl het paard het been dusdanig wegdraait tot het haast omvalt is natuurlijk zeer onverstandig, ondeskundig en totaal onnodig. Poets het paard voorzichtig op de achterhand. Merk je dat ze het onprettig vindt, houdt er dan mee op. Wacht het rustig af en overleg met de veearts na zijn vakantie.

Als het paard veel jeuk heeft zul je daar toch ook iets aan moeten laten doen. Jeuk kan zoveel oorzaken hebben, dat zelf experimenteren met geneesmiddelen uit den boze is.
En vergeet niet de omgeving van het paard te behandelen: borstels, zadeldekens, tuigen, enz. moeten ook behandeld worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is iniedergeval een reactie waar ik veel aan heb! Dankjewel!
Lijkt alsof het paard t juist fijn vindt met se rosborstel. Ze gaat dan namelijk met dr hoofd omhoog en er komt dan allemaal slijm uit haar mond haha.
spieren kan inderdaad zo zijn, ik rijd wel, met rijden geen klachten,kan dit kwaad denk je?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hoofd omhoog en allemaal slijm uit de mond hoeft geen reactie te zijn dat het paard iets fijn vindt. Er kunnen kleine niet zichtbare wondjes in de mond zitten. Het paard maakt dan "proppen" tijdens het eten, om deze tussen de kiezen en de wang te stoppen om de druk te verminderen. Die proppen kunnen niet blijven zitten, het paard doet het hoofd omhoog om ze kwijt te raken waarbij het overmatig slijm gaat produceren om de wang van de kiezen af te houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het paard heeft jeuk.

Andere antwoorden (1)

Het paard heeft jeuk. Daarom draait ie met zijn been en gaat hij naar je toe hangen. Omdat ie t heel lekker vind dat jij daar rosborsteld. Ga maar eens met een harde borstel over de staart, vind hij heerlijk. Kijk maar of hij tijdens het rosborstelen zijn bovenlip raar trekt. Dan is zo van " oehhh lekker". Probeer eens hoe het bij zijn manen/schoft gaat, als hij het daar ook lekker vind heeft hij zomer-eczeem ook wel staart en manen eczeem genoemd.

Dat komt door dat hij dan allergisch is voor die kleine knutten/muggen. Als die bijten krijgt het paard jeuk door een allergische reactie op de speeksel van de mug. Dat is helaas chronisch en gaat nooit meer over. Wel zijn er middelen die je er voor kan kopen om te smeren of sprayen. Als hij naar buiten gaat een goed passende vliegendeken met halsstuk op en inspuiten met vliegenspray helpt ook wel goed. Manen en staart goed schoon en uit de klit houden maar NIET vaak met shampoo wassen of nat maken. Shampoo en water droogt de huid uit en bevorderd de jeuk. Je hebt speciale shampoos er voor. Het is echt sneu hoor als een paard dat heeft,erge jeuk waar je niet bij kan is erger als pijn!

Mijn paard had dit ook.
In de link staat alles beschreven. Let wel op dat hier de ergste vorm word beschreven. Er zijn mildere vormen, dat heeft te maken met de gevoeligheid van het paard. Het kan dus ook alleen aan de staart of manen en staart voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe oud was/is jouw paard ongeveer?
Kan het zijn dat ze hierdoor ingeslapen moet worden??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor, zomer eczeem is zeker geen reden om hem in te laten slapen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan ik wel nog op der rijden? En moet er wel of geen dierenarts komen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ze geen pijn heeft kun je rijden. Maar een dierenarts MOET er bij komen! Hoeft niet vandaag maar wacht niet te lang. Je zou de arts toch al laten komen. Doe t nou gewoon..