is dit witte stip?

Weet iemand misschien of dit witte stip is?
Ik heb problemen met nitriet in mijn aquarium misschien heeft dat er iets mee te maken.
Vanochtend lag er een vis dood maar ik heb niet gekeken of die witte stip ook had.
Het medicijn heb ik in huis omdat het vaker voorkwam bij zilver molly,s.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Z512099
9 jaar geleden
Ik zie enkele vage witte streepjes op de staartvin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja die zie ik ook maar is dit witte stip?
Z512099
9 jaar geleden
Als het Witte Stip is zijn het echt witte stipjes, op de foto lijken het eerder witte vegen.
Z512099
9 jaar geleden
Het doet me eerder denken aan een begin van vinrot, dat kan inderdaad het gevolg zijn van een slechte waterkwaliteit.
Kan je behandelen met Gentiaanblauw of Myxazine...
En ook iets doen aan het hoge Nitrietgehalte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
idd lijkt mij ook vinrot

Antwoorden (1)

Ik zie geen witte stip.

Witte stip zijn echte stipjes en bovendien zie je ze over het gehele lichaam. En zelfs dan nog kunnen het parasieten zijn die op witte stip lijken.

Mogelijk is het een andere parasiet of bacterie die dit veroorzaakt. Omdat de diagnose zo moeilijk is lijkt het mij interessant om een breedwerkend middel te gebruiken. Denk aan esha en exit.

Ook dat nitrietprobleem moet natuurlijk opgelost worden. Wat is exact het nitrietgehalte? Wees er ook van bewust dat als er nitriet voorkomt er waarschijnlijk ook ammoniak voorkomt.

Verder ben ik het eens met viri: nitriet is (althans bij een pH die niet te laag is) niet giftig bij aanwezigheid van voldoende chloride. Maar ik zou niet teveel zout toevoegen aangezien er meestal al voldoende zout in het leidingwater zit om tegen kleine nitrietpiekjes te beschermen. Ammoniak is dan weer vooral giftig als de pH te hoog is.

Vooral een goede pH nastreven is nu dus belangrijk. Maar denk er aan dat pH-schommelingen het nitrietprobleem kunnen verergeren. Dus doe dit rustig aan of ververs indien nodig (maar niet te snel).

Meer info onder het kopje Ammoniak & nitriet op volgende pagina (met een handig tabelletje wat je in welke situatie best kan doen).