mijn schildpad zit maar in zijn hok en loopt heen en weer weet iemand hoe ik hem kan vermaken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het om een landschildpad gaat wil hij naast veel ruimte ook heerlijk kunnen zonnebaden als het niet te heet wordt in de zon.
Ik hoop dus voor de schildpad dat je een ruime tuin hebt.
Binnen in een hok klinkt nogal zielig voor hem eerlijk gezegd.

Antwoorden (1)

En als jouw schildpad pech heeft, @mounir9876, dan woon je ook nog op een flat...

Omdat je geen informatie geeft [wat voor schildpad heb je?] ga ik er maar vanuit dat je een landschildpad hebt "in een hok". Een flink terrarium met ondiep water erin, landschildpadden kunnen niet zwemmen, zou hem een betere omgeving bezorgen.

Een schildpad hoort niet in een hok, dat is veel te klein. {Net als een konijn, wordt ook vaak in een klein hokje gehouden]

Als je een tuin hebt kun je de schildpad buiten in het gras laten "rommelen", heerlijk, je zou een gedeelte van het gras kunnen afzetten met gaas en daarin je huisdier de beperkte vrijheid geven.

[Uit de link:]
Huisvesting
Als je je tuin goed afsluit dan kan een landschildpad daar gewoon vrij rondlopen. Houd er wel rekening mee dat hij zich daar tegoed zal doen aan het gras, de planten en de bloemen. Zorg voor een hek dat dubbel zo hoog als het schild is, en een dakje voor beschutting tegen de regen. Het is ook mogelijk om de landschildpad binnen te houden. Het is wel belangrijk dat hij daar dan genoeg ruimte heeft; een terrarium van minstens 2 m².

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt een schildpad niet "vermaken" wel zijn leven veraangenamen, met een tuin of een terrarium i.p.v. een hok, bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Prima advies +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Z512099
10 jaar geleden
Plus van mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als bioloog vind ik dit een goed antwoord. Geen enkele schildpad, land of water is als huisdier geschikt. Het is echter wel te prijzen dat je informatie zoekt om de situatie te verbeteren, dus vertel eerst om wat voor soort het gaat. Niet alle schildpadden zijn heel actief, maar voeding en huisvesting zijn belangrijk. Zoek / google tips voor advies rond de verzorging en probeer wat aan te passen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier is nog wat informatie over landschildpadden.
http://communities.zeelandnet.nl/mop/pagina/27557
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Azalaia : bedankt voor de link!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1
@som: Ik ben het met je eens dat schildpadden eigenlijk niet geschikt zijn als huisdier.
En als je er dan toch een hebt moet je hem veel ruimte geven. Liefst in een grote tuin met voldoende plekken waar hij kan schuilen voor regen en zon. Ook al houden landschildpadden van zonnebaden, ze kunnen wel oververhit raken van teveel zon op zeer warme dagen. Schuilplaatsen zijn dus heel belangrijk.
Goed antwoord jodukus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Plussers!