Welke dieren hebben stembanden?

of hebben dieren die geen?
En hoe brengen ze dan het geluid voort?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.2K

Antwoorden (3)

Natuurlijk hebben dieren stembanden, anders zouden ze geen geluid kunnen maken.

Ik kan me wel voorstellen dat een slang dat bijvoorbeeld niet heeft, of andere reptielen en natuurlijk insecten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vogels hebben geen stembanden zij produceren geluid via hun syrinx, dat is het spraakorgaan van een vogel. Honden en andere zoogdieren hebben wel stembanden. Blijkbaar ben je over dit laatste verkeerd geïnformeerd. Meer hierover vind je ook in het archief "Kunnen vogels ooit hees worden ?".

Dieren kunnen dus net als mensen communiceren via klanken, ook al doen ze dat dan niet echt met woorden zoals wij dat kennen. Om te spreken gebruiken mensen niet alleen hun stembanden echter tong en lippen zijn hierbij ook van groot belang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna alle dieren hebben stembanden. Bijna. Want er zijn dieren zonder. O.a.:
Vissen, dolfijnen, walvissen, kreeften, krokodillen, ooievaars, giraffes.