Moet een kat na een behandeling met radioactief jodium medicijnen blijven slikken?

Met medicijnen bedoel ik bv pilletjes.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Reddie
10 jaar geleden
Lijkt me een vraag voor de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Reddie, Kwibus is onderhand kat aan huis bij de dierenarts, maar daar geeft men geen uitleg over behandelpraktijken die men daar zelf niet mag uitvoeren.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk heeft je kat radioactief jodium gekregen vanwege een tumor in de schildklier, of omdat de schildklier "op hol" is geslagen (dit laatste is een klassieke aandoening bij oudere katten, en het heet "hyperthiroïdie")

Dat werkt zo: doordat de schildklier alle jodium wat toegediend wordt heel snel ophoopt, is dit een zeer effectieve manier om een tumor in de schildklier te behandelen. De radioactieve jodium concentreert zich in de schildklier en naarmate het vervalt, de radioactiviteit die vrij komt doodt de cellen in de schildklier, sowieso de tumorcellen, maar ook helaas de goede cellen.

Het gevolg van zo'n behandeling voor de meeste patiënten is dat de schildklier niet meer functioneert, of althans niet meer op volle kracht, en de hormonen die de schildklier produceert moet je dan slikken, anders word je ziek.
Dus de kans is inderdaad heel groot dat je kat na zo'n behandeling voor de rest van zijn leven hormoonpilletjes moet blijven slikken.
Hoeveel pilletjes, dat is per geval anders, en hangt af van in welke mate de schildklier nog steeds functioneert. Als met de pilletjes je kat een beetje "hyper" wordt, dan betekent dat dat de schildklier enigszins werkt, en dan moet je minder pillen nemen. Als de kat sloom en traag wordt, dan moet je de dosis verhogen (meer pillen, of pillen met een hogere concentratie hoermoon)
Soms is de behandeling precies goed uitgekomen, en hoeft je kat geen pillen te nemen, maar dat weet je nooit van tevoren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken, ik ga het de dierenarts nog een keertje voorleggen, met jouw uitleg in mijn achterhoofd. Als Kwibus daarna nog hormoonpillen zou moeten slikken is wat de 12jarige Kwibus betreft de behandeling zinloos.