welke murene kan in een zeeaquarium die geen vissen op eet?

ik wil weten welke murene in een zeeaquarium kan die geen vissen op eet en die niet de lagere dieren kapot maakt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

De murene die je het meest in de aquariumhandel ziet, is gelijk ook een van de kleinste soorten en daarenboven ook een van de makkelijkste. Ik heb het over de stermurene, Echidna nebulosa. Dit mooi getekende dier wordt in het aquarium zelden groter dan 70 cm en is daarom uitermate geschikt voor middelgrote tot grote aquaria. Een soort die we ook af en toe zien opduiken is de bladneusmurene (Rhinomuraena quaesita) dit mooie, slanke dier is echter delicaat en vaak lastiger aan het eten te krijgen dan eerder genoemde soort. Ze wordt dan ook best overgelaten aan de ervaren aquariaan. Andere soorten, maar die al wat groter worden zijn onder andere de zebra-murene (Echidna zebra) en de helena murene (Muraena helena), deze laatste komt voor in het middellands zeegebied en vereist dan ook een iets koelere omgeving dan de tropische soorten. Al deze dieren zijn goed houdbaar, maar worden tussen 1m en 1m50 lang. Ze zijn ook wat forser dan de eerste 2 soorten en verlangen dus wat meer ruimte en een stevigere decoratie.