Mijn poes jaagt mijn andere poes op. Is hier iets aan te doen?

Ze jaagt bijvoorbeeld de andere poes naar binnen als ze buiten zijn. Alsof de tuin van haar is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (2)

Tja, hier is denk ik weinig aan te doen.....
De katten uit elkaar houden kan, maar als de ene kat bang is voor de andere is er niet zoveel aan te doen. Als het echt heel erg is kan je ook raad vragen bij de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk zeg je. Ik heb geen idee. ..vraag de dierenarts.
Dat de ene poes [A?] de andere poes [B?] opjaagt, dat kan.

Zijn het poezen of katers, hoe oud, hoe lang heb je ze in huis, een voor een of tegelijk in huis genomen... Poes Appie jaagt Poes Bessie op.
Je geeft geen achtergrond informatie, dus ik antwoord op de gok...

Als je eerst Appie in huis hebt genomen en na een tijdje Bessie, dan heeft Appie de oudste rechten en wie er ook binnenkomt zal door Appie opgejaagd worden, Bessie RUIKT niet goed... Bessie ruikt anders... [zie onderstaande link]
Wat er moet gebeuren is dat katten een herkenbare lucht moeten hebben... dit kun je bereiken door ze in een aparte kamer te zetten en om en om bij ze te zijn en te aaien met dezelfde [hand]doek, zo gaan ze naar elkaar ruiken... Ook moeten ze elkaar kunnen zien zonder stress. Alles bij elkaar duurt het zolang als het duurt, kan twee weken duren of langer, niet versnellen uit ongeduld, het heeft gewoon tijd nodig...
Uiteindelijk zullen ze aan elkaar wennen en elkaar 'tolereren' niet 'met' maar 'naast' elkaar leven. Dat gebeurt meestal bij katten die na elkaar in een huis komen.
Echter het kan ook prima gaan, is ook weer afhankelijk van de leeftijd van de dieren.

[uit de bron:]
"Een nieuwe kat
Als er een nieuwe kat in huis komt is het belangrijk om die even in een aparte ruimte te zetten, liefst zo dat de dieren elkaar kunnen zien en ruiken (bijvoorbeeld de deur op een kleine kier). Als ze langs elkaar kunnen lopen zonder in de stress te schieten kunnen ze (onder begeleiding) bij elkaar worden gelaten. Dit kan soms enkele dagen duren."

http://www.traditionelesiamezen.nl/Medisch/kattengedrag.htm

Om te worden geaccepteerd in de groep, moet een nieuwkomer met de leden contact maken en de groepsidentiteit aannemen. Waarschijnlijk wordt hij met enige achterdocht bekeken totdat hij het recht om te blijven heeft 'verdiend'. Tijdens deze proefperiode wordt hij geleidelijk aan besmeerd met de groepsgeur, die natuurlijk enigszins verandert omdat hij zijn eigen geur eraan toevoegt. Daarna beschikt hij over het juiste 'lidmaatschapsbewijs' en wordt hij door de andere katten herkend en verwelkomd zoals wij ons een nieuw gezicht herinneren en begroeten.

http://www.weetjesoverkatten.nl/kattentaal.htm