Zijn de vetbollen die we ophangen wel gezond voor de vogeltjes?

Ik kan mij zo voorstellen dat het eten van grote hoeveelheden frituurvet niet goed voor de vogeltjes is.
Wat zeggen jullie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Volgens mij zijn vetbollen voor een vogel heel erg goed. Vogels hebben meer behoefte aan verzadigde vetten dan de mens.

Je moet natuurlijk wel opletten wat voor soort vet je gebruikt voor het maken van vetbollen (geen vloeibare olie en alleen ongezouten vet, anders slecht voor de veertjes van het beestje). Bollen die je kant en klaar koopt, bevatten sowieso de juiste soort vet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Meestal is dit overigens geen frituurvet, maar zolang deze dieren (door kou) alles verbranden kan dit geen kwaad. Vergeet niet dat sommige vogel in de nacht de bijna helft van hun gewicht verbranden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mezenbolletje of vetbolletje is een bolletje van dierlijk vet, waarin zaden zijn verwerkt. Het zijn vooral kleine zangvogeltjes zoals de koolmees, het roodborstje, de huismus en de spreeuw, die van deze bolletjes eten, maar ook wat grotere vogels zoals kraaiachtigen doen dit wel.

Vooral tijdens de winter, wanneer moeilijker voedsel in de natuur gevonden kan worden, kunnen vogels vaak overleven dankzij wintervoeding zoals deze vetbolletjes. Het vet ervan kan hun natuurlijke vetreserves aanvullen.

Behalve dat het nuttig is voor de dieren, vergemakkelijken mezenbolletjes ook de observatie van de vogels, wat een van de redenen is waarom mensen ze ophangen.

Mezenbolletjes kunnen kant en klaar in de winkel worden gekocht, vaak in pakketten waar ook pindanetjes deel van uitmaken. Men kan ze ook zelf maken, door ongezouten dierlijk vet zoals rundervet of ongebruikt hard frituurvet te smelten in een pannetje, en hier na wat afkoelen (het mengsel moet al indikken) zaden zoals maanzaad, zonnebloempitten en pinda's door te vermengen, of een kant-en-klaar strooivoer, en het mengsel in een vorm te gieten die men na het afkoelen en stollen kan verwijderen door de vorm even in warm water te houden. Voor een makkelijke bevestiging kan men een ijzerdraadje of touwtje in het mengsel hangen voordat dit gestold is. In plaats van dit laatste kan men ze ook in een netje doen, waaraan ze kunnen worden opgehangen.

Vetbollen aanbieden, hoe nuttig ook in de winterperiode, is in het broedseizoen zeer schadelijk voor de vogels. Immers, de jongen van mezen, pimpelmezen, enz. kunnen slechts gezond opgroeien wanneer zij gevoed worden met rupsen. Zij verteren de zware vette voeding van de vetbollen niet en sterven in het nest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dat toch een volledige tekst knipt en plakt, neem dan op zn minst de moeite om de tekst door te lezen en de tekst die er niet toe doet uit te halen. Alleen de laatste 3 zinnen hebben toegevoegde waarde. Conclusie van je verhaal is: ja gezond, maar alleen gebruiken in de winterperiode.
Rieneke1
14 jaar geleden
daar is de vogelbescherming van terug gekomen, voedsel aanbieden mag nu ook in de broedperiode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maarre....
de jonge vogeltjes kunnen toch helemaal geen vet verteren? Die moeten toch in het voorjaar lekkere insektjes te eten krijgen?
Rieneke1
14 jaar geleden
lees svp mijn reacties bij het antwoord van ivana :)
Prima in de winter, maar zodra vogels beginnen met nestelen moeten ze verwijderd worden. Ze zijn ze gif voor de jonge vogels. Vanaf eind maart niet meer buiten hangen dus!!
Ivana
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dat is idd heel lang het devies geweest, maar sinds een paar jaar is de vogelbescherming hiervan terug gekomen.
Ivana
14 jaar geleden
Kan me niet voorstellen dat ze van vetbollen plots net zo hard groeien als van verse insecten en groen. Misschien ben ik te oud om vragen te beantwoorden!
Bedankt Rieneke, ik zal het opslaan op mijn "harde schijf".
Rieneke1
14 jaar geleden
ivana, het is idd om confuus van te raken :)
uit onderzoek blijkt dat de oudervogels wel van de vetbollen en pinda's snoepen, maar alleen als 2e keus.
als er insekten zijn, zullen ze die eten, en hun jongen voeren ze instinctief alleen insekten en wormen enz.
door bij te voeren geef je de oudervogels dus een steuntje in de rug, zonder de jongen te benadelen.
Ivana
14 jaar geleden
Weer even een heel goede uitleg! Maar nu kan ik mijn +1 niet aan je kwijt.
Rieneke1
14 jaar geleden
graag gedaan, als dierenvrienden onder elkaar.
dat plusje hou ik wel tegoed ;)
Ivana
14 jaar geleden
Dat laatste had ik al in mijn hoofd. Daar zal ik me aan houden!
In de kou verbranden de beestjes best veel vet dus die vetbollen zijn erg oké hoor. Frituurvet wordt volgens mij niet gebruikt voor vetbollen.

Pindakaas op de takken smeren vinden ze ook heerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verzadigd vet is goed voor ze, ze hebben er meer van nodig dan wij mensen. Onverzadigd vet is zelf slecht voor ze, hun waterafstotende laagje op de veren is dan niet zo goed.
En het is soms wel frituurvet, of ossewit. Spekvet en ander dierlijk vet wordt ook vaak gebruikt.

Lief he, al die hyperactieve acrobaatjes in de bomen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik maak al jaren zelf mijn vetbollen en andere vormen. Daarvoor gebruik ik ossewit. Aan een standaard vogelvoedermengsel voor buitenvogels voeg ik dan nog meelwormen ,extra zonnebloempitten, waarvan een deel gepeld en heel fijn gemalen pinda's. De vogels zijn er dol op.
Groetjes Bart