Kunnen honden lachen?

Ik stoei wel eens met de hond en dan kietel ik haar ook, dan is het net of ze lacht op de een of andere manier.

Toegevoegd na 5 minuten:
nee ze laat haar tanden niet zien, ze ligt bijvoorbeeld op haar rug en heeft haar bek open en maakt dan 'lach geluiden".

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Ja echt, vrienden van mij hebben een hond, als ze hier komen en ik stoei met haar, de hond dus, dan gaan die mondhoeken omhoog. Dat is zo grappig. We liggen dan over de grond te dweilen hahhaa. Ze lijkt er zo van te genieten dat we altijd zeggen dat ze lacht. Haar staart blijft dan kwispelen en duikt boven op mij. Deze hond maakt ook geluiden en het lijkt plezierig. Als ik niks doe op de grond en stil lig, dat doe ik dan expres.Zoekt ze me op en wil het liefst mijn gezicht aflikken. hahha ,Daar ben ik niet zo voor ik duik dan weg maar dan likt ze over mijn haar. Echt geweldig !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Lachen is een uitrdrukking van emotie. Binnen gedragsleer wordt het opplakken van emotie-labels op dieren als onwenselijk gezien, omdat we nog neit hebben kunnen bepalen in hoeverre dieren ook emoties kennen.

Vanuit dat standpunt zou ik zeggen: Nee, honden kunnen niet lachen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lachen zou ik ook niet zeggen. Wat me ooit opviel aan onze hond: die leek het ontbloten van tanden als een soort begroeting te hebben 'geleerd' van ons lachen. Hij aapte het na. Hm. Hondde het na. Wat menselijk lijkt aan dieren hoeft niet dezelfde inhoud te hebben als voor ons.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lachen, of althans gedrag dat mogelijk verwant is aan de lach van mensen komt ook voor bij dieren als de rat en de hond. Honden produceren een hijgerig keelgeluid in combinatie met spel, spelgezicht of kwispelen dat verwant lijkt aan het lachen van de mens. Onderzoek toonde aan dat het terugspelen van bandopnames van dit 'hondlachen' een kalmerende werking had op gestreste honden in een dierenasiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JA wij hebben zelf een mix mops met een vlinderhondje en als we thuis komen of ik een beetje met haar heenteut beurt ze haal lipjes op en lacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honden en andere dieren kunnen emoties tonen. Dat je hond lach geluiden maakt daaruit blijkt wel dat ze er veel plezier in heeft om met je te spele, maar Ik weet niet of het echt als lachen bestempeld kan worden, het zijn bepaalde keelgeluiden die je hond heeft wanneer je met je hond speelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er maar net vanaf wat je onder "Lachen" verstaat. Honden kunnen niet lachen zoals wij dat kunnen (als in "Hahahaha"). Maar honden kunnen wel zeker blij zijn. En als je in de van Dale kijkt, zie je dat Lachen = uiting van blijdschap. Dus het antwoord op je vraag, is zeker: ja.

Het verschilt per hond hoe ze dat uiten, het meest bekende is het kwispelen. Maar ook uitdagen (kont in de lucht, voor poten op de grond), een beetje ongecontroleerd blaffen en rondjes rennen zijn een teken van blijdschap, wat je als 'lachen' kan zien.
Er zijn ook een paar honden, en ik vind dat altijd zó leuk als ik weer eens zo'n hond in de praktijk krijg, die hun tanden laten zien. Ze trekken dan alleen met hun snuit (waardoor ze vaak ook veel moeten niezen) waardoor je hun voortanden ziet. Echt een glimlach.

Er zijn mensen die kunnen beweren dat behalve de mens, alle dieren, en honden dus ook, geen emoties en zelfs geen primitieve emoties zoals 'blij' of 'boos' kunnen vertonen. Dat is jammer... voor hen. Het is zo'n genot om een hond blij te zien!

NB: ik weet precies zoals je het omschrijft; ik kan ook wel eens met mijn honden stoeien (niet elke) en die zie je dan inderdaad een hele 'lachende' uitdrukking hebben. Bijna een soort kwajongens uitdrukking. Ook de ogen kunnen lachen.