Broedsheid stoppen bij kippen hoe doe je dat?

Heb 2 kippen die broeds zijn leggen geen eieren zitten dus de hele dag/nacht in het nachthok.
Als ik thuiskom haal ik ze eraf en doe ze in de ren dan gaan ze meteen eten en de veren poetsen.
Nu wil ik ze een eigenlijk een paar dagen niet in nachthok hebben zodat ze niet bij het legnest kunnen komen dus Luik dicht zou dit kunnen helpen en hoe lang duurt zoiets.
Heb nog 2 andere die wel aan de leg zijn en niet broeds zijn.
mijn vraag is dus wat is de beste manier om broedsheid te stoppen.
En de dier vriendelijkste
Ook voor de andere kippen die wel leggen ene is het normaal dat een kip broeds word zonder dat hij eieren legt .
Geen haan erbij.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K
Rieneke1
11 jaar geleden
Wat een mooie kippies heb je.
Hoe heet dat ras?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi hè ,
De twee op de achtergrond zwarte en zwartwit zijn Chabo deze zijn dus broeds .
De twee op de voorgrond ook erg mooi kipje Sebright deze leggen nog wel.
Heb het nachthok nog steeds dicht word kamperen voor ze vanavond.
Er is genoeg beschutting dus moet maar even zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja lekker h
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij doe je het goed. Zorgen dat ze niet bij het leghok kunnen werkte bij mij wel. Het kan even duren maar dan geven ze het op!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marijn hoe lang duurt dat ongeveer.
Ze zijn weer aan het scharrelen maar nog steeds totok geluid en de veren uit als ik in het hok ben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht dat het bij mij zeker een week duurde. Ik heb maar één hen die broeds wordt en als dat zo ver is dan ben ik blij want dan kan ik weer een nieuw soort kip uitzoeken, hier broedeieren van zoeken en die door haar laten uitbroeden. Een paar jaar geleden werd ze in het najaar wéér broeds en dat wilde ik niet want ik vind 1x kuikens per jaar wel genoeg ;-) Dus toen heb ik haar ook buiten het nachthok gehouden, ik dacht dat het ca. 1 week duurde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben er niet blij mee wil er geen nieuwe kippen bij hebben.
Vandaag hebben ze zo nu en dan gegeten en een beetje aan het scharrelen.
Vanavond nog niet nachthok open nog maar even buiten blijven,ook niet erg hoor!!
Rieneke1
11 jaar geleden
Die op de voorgrond vind ik zo mooi! Ik begrijp dat het tot max. 3 weken kan duren. http://kippeninfo.blogspot.nl/p/broedsheid.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We zullen zien maar zijn weer aan het scharrelen.
Hoop niet dat het 3 weken duurt niets aan ze hoeven van mij niet eens eieren te leggen gewoon leuk scharrelen in hok en stukje Thuin .
Maar ja nog even een foto toegevoegd van jou favorieten en de mijne.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De foto is al wat ouder nu een mooie rode kam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaag de sebrights wilden duidelijk hun ei kwijt,heb dus het nachthok open gedaan en roof gingen erin.
De broedse kippen taalden er niet na om in het nachthok te gaan.
gelukkig dus 2 eitjes gehad vandaag nu nachthok weer dicht want ja.
Ze beginnen me weer aardig te vinden geen opgezette veren meer en pikken naar me niet meer.
Bijna voorbij?
Ik hoop het maar gaat de goede kant op en help dus wel nachthok dicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb ook de 2 legnesten leeggehaald geen stro erin gisteren.
En gisteravond het nachthok open gelaten toen ik vanmiddag thuis kwam in ren heen en weer aan het lopen wacht op voer .
Verder de hele middag buiten in ren geweest even naar boven kijken en dan weer naar beneden.
Ik denk dat we op de goede weg zijn dus broedse kippen nachthok dicht voor een paar dagen heeft hier geholpen en legnesten kaal laten.
Misschien hangt het van het ras af maar hier werkt het wel.
Ene bedankt allemaal voor meedenken en leuke reacties.!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoelang zou het duren voordat ze weer gaan leggen denken jullie.

Het beste antwoord

Mijn opa (boer) stopte ze gewoon met d'r kont in een emmer koud water. Was het meteen over. En dat is niet zielig, want constant broeds zijn is ook geen pretje.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had deze ook al op internet zien staan .
als het niet anders kan
Wacht nog even misschien nog andere tips!!
Wel plus van me voor meedenken
Ivana
11 jaar geleden
Mooie kipjes hoor! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is echt de beste oplossing. Mijn opa deed dat al en m'n ouders doen het nog steeds.
Gewoon doen!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wij doen het ook altijd en het help wel
en nog een kleine toevoeging
bij sommige kippen moet je het vaker doen ( moesten wij ook)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dat werkt bij mijn kipjes dus totaal niet , meestal gaat het vanzelf na ong. 2 weken over. Als dit niet het geval is doe ik haar in een doos met eten en water en laat haar dan een paar daagjes in (max 5) en til ik haar ook minimaal 1keer per dag eruit ok even rond te scharrelen. Dat kan alleen als het zomer is, anders moet je haar misschien in de schuur zetten.Als je een bench hebt kun je die ook ergens ophangen dan koelt de kip ook af. Het hok gewoon dicht doen helpt bij mij niet, ze blijft er dan g een hele dag omheen lopen , en de anderen kunnen dan ook niet naar binnen. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga de vraag sluiten nog geen eitjes maar broeds zijn ze niet meer scharrelen alweer lekker!,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb dit niet zo gedaan maar wel een goede tip misschien het proberen waard.