Mijn hond wil haar niet laten kammen, is er een manier dat ze dat wél gaat willen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het is inderdaad het beste om de borstel met iets leuks te associëren. Wat je zou kunnen doen is er een spel van maken, maar alleen als je hond het type is wat daar van houdt. Je geeft haar een heel klein aaitje met de borstel , echt maar heel klein, en vervolgens doe je enorm enthousiast. Je geeft iets lekkers, krabbelt haar op haar favoriete plekje en juicht haar toe. Dit toe je een aantal keer achter elkaar, desnoods enkele dagen achter elkaar. De borstel is leuk ! Zo bouw je het langzaam op, je aait haar wat langer, of legt desnoods de borstel gewoon even op haar rug. En iedere keer vrolijk belonen. Stel dat je hond naar je snauwt of een poging doet tot bijten dan is het het beste om haar even een time out te geven. Straffen door bijvoorbeeld een klap geven heeft geen enkele zin, want kan voor sommige honden als aandacht gezien worden. Het kan best zijn dat het een tijdje duurt voordat dit zijn vruchten afwerpt, maar in mijn ogen is positiviteit het beste in het leerproces van ieder dier.

Is je hond niet zo'n speel type die bang wordt van vrolijke enthousiaste bewegingen ? Doe het dan rustiger. Een klein aaitje met de borstel en vervolgens fluister je haar lieve woordjes toe en geef je haar eventueel wat lekkers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mijn kat had dat probleem ook toen ze kitten was. Nu heb ik hem zo ver dat hij al op m'n schoot gaat liggen als ik borsteltje vast heb. Wat je kunt doen is de kam associëren met iets leuks/lekkers. Daarna met haar knuffelen en aaien en af en toe onder het aaien door heel zachtjes een aso met kammetje geven en zo uitbreiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Honden willen het liefst overal een spel van maken. Dit in combinatie met belonen, als de hond zich goed gedraagt. Probeer het dus eens op die manier.