Waarom zijn katten zo gek op vis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zijn de meeste katten dan gek op vis?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom ben jij gek op snoepjes? :)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Mijn kat vreet het niet :-S

Het beste antwoord

tussen de drie en zeven weken kent een kitten geen angst, en staat het extreem open voor nieuwe ervaringen.
in deze periode zal de moeder het kitten levende en dode prooien aanbieden, en het kitten zo leren wat eetbaar is.
prooien die het kitten in deze periode niet heeft leren kennen, zullen later met behoedzaamheid of zelfs angst benaderd worden.
er is zelfs een experiment gedaan waarin moederpoezen werd geleerde bananenschijfjes te prefereren boven kattenvoer: een groot gedeelte van de kittens bleken deze voorkeur over te nemen.

het is dus beslist niet zo dat alle katten vis blieven, en dat is maar goed ook, want een kieskeurige kat die alleen vis zou eten, zou al snel een vitaminetekort (vit. b) opdoen.
ook blijkt hieruit dat het goed is als moeders niet te kieskeurig is qua voedselkeuze: het kitten zal dat dan ook niet zijn.
Rieneke1
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

veel katten zijn gek op vis, maar lang niet allemaal: ik had 3 katten en slechts 1 kat wilde graag vis eten, de andere 2 hadden voorkeur voor kip en wilden absoluut geen vis!

dus waarom, is een kwestie van smaak denk ik.
waarom wil de een ´n biefstuk en de ander een kipsateetje ? leg het mij maar uit, is een kwestie van smaak, meer niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel! khepput: ik vind een lekkerbek ook errug lekker hoor, van kabeljauw (ben niet verwend...), maar een broodje haring ook, dus ze hebben het niet van mij :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Mijn ene kat lust werkelijk bijna alles, reageert dus ook dol enthousiast op vis (alle soorten) en de andere kat haalt voor bijna alles haar neus op. Ze houdt het liever bij brokjes:) Heel verschillend inderdaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja @astrid, net mensen zo verschillend, hè ? maar het gekke vind ik dat zoveel katten ook geen kip lusten bijvoorbeeld, kip nota bene, dat vangen ze zelf (vogels) als ze buiten leven! heel vreemd, misschien omdat wij ze andere dingen geven, te veel keus ?
en @khepput, ik kom voor de helft uit scheveningen, dus dan weet je het wel! m´n opa was visser... en ik ben er gek op! ;) bedankt trouwens voor de plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, mijn ene kat die bijna niks lust, eet inderdaad ook geen vogels. Afgelopen zomer heeft ze er buiten één gevangen (vreselijk, maar gelukkig gebeurd dat hoogst zelden), Ze heeft hem netjes onbeschadigd op mijn keukenvloer neergelegd en ging vervolgens aan de brokjes...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ze kwam thuis/binnen met de prooi voor het vrouwtje, ze kwam je eten brengen! je hebt haar toch niet bestraffend toegesproken, hoop ik ? en de vogel is gewoon weggevlogen ? als dat zo is, prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, hoewel ik het vreselijk vond en me rot schrok, heb ik haar niet bestraffend toegesproken. Daar zou ze natuurlijk helemaal niks van begrijpen. Het blijft een roofdier. Ik heb de kat ook niet binnen zien komen met de vogel omdat ik op dat moment niet in de keuken was. Hij lag er gewoon ineens bewegingloos. Overleden helaas, ik denk nekje gebroken, geen verwondingen verder. Ik heb het voor de rest genegeerd en de vogel later in de tuin begraven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gelukkig heb je goed gehandeld, het blijft de natuur hè ?
mijn katten lusten geen vis wel een biefstuk het is net als bij ons de een lust een balletje gehakt en de ander heeft liever een speklapje en dat zal bij de katten het zelfde zijn smaken verschillen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katten leren in de eerste weken van hun leven wat ze lekker vinden. Vaak is dat vis maar dat hoeft niet altijd.
Het is de moeder van de kittens die ze het aanleert wat ze moeten eten. In de bronvermelding een artikel daarover.